Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.

Mijn gewicht

Alles over gezond afvallen, aankomen en sporten

Heb jij een gezond gewicht? Doe deze 2 tests

1. Vul de BMI-meter in

De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte.

2. Meet je buikomtrek

Je middelomtrek meet je tussen de onderkant van je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

Afvallen, hoe doe je dat? (video)

Te licht, te zwaar of een gezond gewicht? Bekijk onze adviezen

Aankomen

Als je ondergewicht hebt is aankomen belangrijk. Ondergewicht betekent dat je minder weegt voor je lengte dan goed is voor je gezondheid. Je bent dus te licht. Ondergewicht kan komen door een ziekte.

Op gezond gewicht blijven

Heb je een gezond gewicht? Gefeliciteerd, jij zit goed! En nu zo houden! Hoe doe je dat? Dat lees je op de pagina 'Op gezond gewicht blijven'.

Afvallen

Als je overgewicht hebt is afvallen belangrijk. Bij overgewicht weeg je meer dan gezond is. Met een gezond gewicht heb je minder kans op diabetes type 2, gewrichtspijn en hart- en vaatziekten.

Check jouw kennis over afvallen

Check jouw kennis over afvallen

Wie probeert een paar kilo’s te verliezen, krijgt vaak een hoop goedbedoelde raad. Zie jij door de bomen het bos nog? Beantwoord deze 8 vragen en kijk of jouw kennis up-to-date is. 

Start

Sport en voeding: zo word je fit

Beweeg jij genoeg?

Hoeveel bewegen is gezond? En wanneer ben je fit? Bekijk of jij voldoet aan de richtlijnen.

Bewegen en afvallen

Als je wil afvallen, helpt gezonder eten en minder eten. Daarnaast is bewegen en sporten goed voor je gezondheid.

Duursport en voeding

Met hardlopen, wielrennen, schaatsen, roeien en zwemmen verbeter je je conditie.

Krachtsport en voeding

Met regelmatig en op de juiste manier trainen, krijg je meer spiermassa en minder vetmassa.