Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Gezond afvallen fase 2

Gezonder en minder eten en meer bewegen

Afvallen is in theorie simpel: door minder energie binnen te krijgen dan je verbruikt, neemt je gewicht langzaam af. Om gewichtsverlies te bereiken zijn er 3 spelregels. Allemaal zijn ze belangrijk:

Bekijk ook de voorbeeldmenu's bij afvallen.

Hoe ga je om met moeilijke momenten?

Waar je ook komt, tankstation of bioscoop, overal kun je makkelijk nog wat te snoepen kopen. En op je werk, thuis en op een afspraak valt er vaak ook wel wat te eten. ‘Nee’ zeggen kan knap lastig zijn. Maar toch zijn er heel wat oplossingen om te voorkomen dat je veel snoept.

  • Vermijd verleidingen: haal geen snacks in huis. Tank bij een selfservice-station zonder winkel en loop een andere route door het winkelcentrum zodat je niet langs je favoriete banketbakker hoeft.
  • Maak verleidingen minder sterk: eet iets voedzaams voordat je naar een feestje gaat en ga op een feestje ver bij de hapjes vandaan staan. Neem een boterham mee of een stuk fruit als je op pad gaat, dan ben je minder vatbaar voor de vele verleidingen die je onderweg tegenkomt.
  • Zoek afleiding als je zin hebt om wat te snoepen: laat de hond uit, bel iemand, zet thee of poets je tanden.

Het is lastig om dag in dag uit alle adviezen op te volgen. Wees dus een beetje mild voor jezelf. Bedenk dat iedereen wel eens een steekje laat vallen, maar dat je altijd weer de gezonde draad kunt oppakken. Houd vol, want met een beter gewicht doe je jezelf een groot plezier.

Vier je successen!

Ben je weer 2 kilo afgevallen? Trakteer jezelf op een bioscoopavondje, een tijdschrift of een boek bijvoorbeeld. Dat maakt het leuk om af te vallen. Je blijft gemotiveerd door je successen te vieren. Valt het aantal verloren kilo’s een keer tegen? Geen paniek, gewoon doorgaan met afvallen totdat je je streefgewicht hebt bereikt.

Is het gelukt om met de 3 spelregels jouw streefgewicht te halen?

Het verhaal van Marijke

Marijke (29) viel 12 kilo af en bleef op gewicht. Wil je weten welke gezonde stap zij zette? Bekijk hieronder haar tip.