Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Op gezond gewicht blijven

Heb je een gezond gewicht? Gefeliciteerd, jij zit goed! En nu zo behouden! Hoe doe je dat?

 

5 tips voor het houden van gezond gewicht

  1. Eet gevarieerd. Kies dagelijks uit alle vakken van de Schijf van Vijf.
  2. Beperk het aantal producten buiten de Schijf van Vijf. Je hebt ze niet nodig en bevatten vaak te veel calorieën, zout of verzadigd vet.
  3. Beweeg elke dag voldoende. Dat kan met sport, maar met een actieve leefstijl kom je al een heel eind. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaats van de lift, ga vaker fietsend naar je werk of boodschappen doen.
  4. Met het eetdagboek MijnEetmeter krijg je meer grip op wat je weet. Door het bijhouden van een digitaal dagboek zie je welke producten bijdragen aan gezond eetpatroon en welke niet. Het zou zomaar kunnen dat je daardoor 'vanzelf' afvalt. Probeer het eetdagboek via Mijn.Voedingscentrum.nl en als app.
  5. Regelmatig wegen is de eenvoudigste manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week tot 1 keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, corrigeer dan door minder of anders te gaan eten en wat meer te bewegen. Of neem nu en dan een balansdag.

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

Wil je weten hoeveel calorieën je moet binnenkrijgen om je gezonde gewicht te behouden? Kijk dan hieronder. Bedenk dat dit gemiddelden zijn. Hoeveel energie je nodig hebt is afhankelijk van je lengte, gewicht en activiteitenpatroon.

Hoeveel calorieën heb je nodig?    
Mensen met een weinig actieve leefstijl in kcal    
 leeftijd Mannen   Vrouwen
 1-3 jaar  1.000  900
 4-8 jaar  1.500  1.300
 9-13 jaar  2.150  2.000
 14-18 jaar  2.700  2.100
 19-30 jaar  2.700  2.000
 31-50 jaar  2.600   1.900
 51-70 jaar  2.400  1.800
 >70   2.200  1.700
 Mensen met een actievere leefstijl in kcal    
 Leeftijd  Mannen Vrouwen
 1-3 jaar  1.100  1.000
 4-8 jaar  1.600  1.500
 9-13 jaar  2.400  2.200
 14-18 jaar  3.100  2.400
 19-30 jaar  3.000  2.300
 31-50 jaar  3.000  2.300
 51-70 jaar  2.600  2.000
 >70 jaar *  
Zwangere vrouwen met weinig actieve leefstijl*    
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.500
 31-50 jaar    2.200
Vrouwen die borstvoeding geven met weinig actieve leefstijl*    
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.500
 31-50 jaar    2.400
     
*Tijdens de zwangerschap heb je iets meer nodig. Maar hoeveel meer, dat verschilt sterk per persoon. Ga tijdens je zwangerschap niet expres meer eten. Voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en mensen ouder dan 70 jaar hebben we alleen de energiebehoefte bij een weinig actieve leefstijl weergegeven. Voor deze groepen geldt, net als voor de andere groepen, dat hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën je nodig hebt.
Onder een weinig actieve leefstijl wordt verstaan: zittend werk en weinig beweging in de vrije tijd. De meeste Nederlanders hebben tegenwoordig een weinig actieve leefstijl.

Gerelateerde adviezen

Op gezond gewicht blijven top