Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Onderzoek RIVM: we krijgen nog steeds te veel zout binnen

5 oktober 2016
Nederlanders krijgen nog steeds veel meer zout binnen dan het aanbevolen maximum van 6 gram per dag. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM dat vandaag is gepubliceerd. Te veel zout verhoogt de bloeddruk en het risico op nierziekten. Hoe kun je er zelf voor zorgen dat je minder zout eet?

Het onderzoek werd in 2015 gedaan onder bijna 300 volwassenen in Doetinchem. Zij verzamelden 24 uur lang hun urine en op basis hiervan is het zoutgehalte bepaald. Dit is een gebruikelijke methode om te bepalen hoeveel zout iemand op een dag binnenkrijgt. De helft van de onderzochte mannen had een dagelijkse zoutinname van 9,7 gram of meer. Bij de helft van de vrouwen was dit 7,4 gram of meer. Dat is ruim boven het aanbevolen maximum van 6 gram zout per dag. Ten opzichte van 2006 en 2010, toen de RIVM vergelijkbaar onderzoek deed, is de zoutinname gelijk gebleven.

Is veel zout gevaarlijk?

Langere tijd te veel zout binnenkrijgen is niet goed voor je gezondheid. Je kunt er een verhoogde bloeddruk en nierziekten van krijgen. En mogelijk verhoogt het de kans op hart- en vaatziekten, maagkanker en botontkalking.

Bewerkt voedsel

Mensen krijgen vooral te veel zout binnen doordat ze bewerkt voedsel eten, zoals kant-en-klaar maaltijden, soepen, sauzen, snacks, vleeswaren, groenten uit blik of pot, brood en kaas. Ongeveer 80 procent van het zout dat we eten, komt uit bewerkt voedsel. Een beperkt deel voegen we zelf toe aan de maaltijd.

Fabrikanten hebben afgesproken het zoutgehalte in producten te verlagen. Bij sommige producten is dat gelukt, zoals bij brood en groenteconserven, maar bij sauzen is het zoutgehalte juist toegenomen. De onderzoekers van het RIVM geven aan dat productverbetering zich nog niet heeft vertaald naar een aantoonbare lagere zoutinname.

Tips om minder zout te eten

Wil je minder zout eten? Neem dan vooral producten uit de Schijf van Vijf en kies zoveel mogelijk voor verse, onbewerkte producten. Eet zo min mogelijk kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen, hartige snacks en andere zoute producten buiten de Schijf van Vijf. Breng je eten op smaak met peper, knoflook en verse of gedroogde kruiden. Verder kun je je zoutinname beperken door slimme keuzes te maken in de winkel: vergelijk de etiketten van 2 vergelijkbare producten, en kies het product met het minste zout.

Hoeveel zout krijg ik per dag binnen?

Wil je weten hoeveel zout je binnenkrijgt? Vul dan de Eetmeter in. Als je bij ‘mijn dagboek’ alle producten invoert die je hebt gegeten, dan kun je de Eetmeter het zout laten optellen. Zo zie je in één oogopslag of je beneden het aanbevolen maximum van 6 gram per dag blijft