Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Te veel vitamines binnenkrijgen, kan dat?

6 september 2016
Het tv-programma Radar besteedde in de uitzending van 5 september aandacht aan de gevaren van hoge gehaltes vitamine B6 in supplementen. Na de uitzending kwamen er veel vragen binnen bij het Voedingscentrum. Kun je te veel vitamine B6 binnenkrijgen? Wat zijn de gevaren? En hoe zit het met andere vitamines?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor volwassenen is 1,5 milligram vitamine B6 per dag. Dit is de hoeveelheid die je nodig hebt om gezond te blijven. Met gewone voeding krijg je er genoeg van binnen, via bijvoorbeeld vlees, eieren en brood. Tekorten komen in Nederland nauwelijks voor. Het gebruik van supplementen is voor de meeste mensen dan ook niet nodig. En het levert geen extra gezondheidsvoordeel op.

Kan ik te veel vitamine B6 binnenkrijgen?

Het is niet mogelijk om een teveel aan vitamine B6 binnen te krijgen met normale voeding. Dit kan alleen als je te veel vitaminesupplementen gebruikt, of vitaminesupplementen met hoge gehaltes aan vitamine B6. Als je een vitaminesupplement gebruikt, neem dan niet meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Deze informatie vind je op het etiket.

Wat zijn de gevaren van te veel vitamine B6?

Vitamine B6 heb je onder andere nodig voor je bloedaanmaak en een goede werking van je afweersysteem en zenuwstelsel. Als je lange tijd meer dan 25 milligram vitamine B6 per dag binnenkrijgt, dan kun je perifere neuropathie krijgen. Dit is een aandoening aan het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan. 

Hoe zit het met andere vitamines?

Ook voor vitamine A, vitamine D, vitamine E, niacine, foliumzuur, calcium, magnesium, jodium, koper, selenium en zink kan een te hoge inname schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarom zijn ook hiervoor door EFSA aanvaardbare bovengrenzen opgesteld. Bekijk alle dagelijkse aanbevolen hoeveelheden en bovengrenzen in de factsheet Aanbevelingen voor vitamines, mineralen en spoorelementen (pdf).

Sommige groepen mensen zijn wel gebaat bij bepaalde extra vitamines. 
Bekijk hier de uitzending van Radar over te veel vitamines in supplementen. Het item over vitamine B begint op 23:30.