Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Marijke viel 12 kilo af

“Ik stel mezelf nu de vraag: waaróm wil ik iets eten?” 

Toen Marijke vanuit een dorpje in Drenthe naar Amsterdam verhuisde om op zichzelf te wonen, kwam ze wat kilo’s aan. Toen ze stopte met roken ging het hard. Omdat ze hierdoor niet lekker in haar vel zat, ondernam ze verschillende pogingen om af te vallen. Helaas hielpen die niet. Vier jaar geleden ging de knop om. Ze ging bewuster eten en paste haar eetgedrag aan. Met resultaat: er ging én bleef 12 kilo af. “Ik ga nu bewuster om met eten. Voor ik iets in mijn mond stop vraag ik me af of ik echt trek heb.”
Voeding is belangrijk voor Marijke. Haar moeder leerde haar al vroeg wat gezonde voeding is. Haar vader had een moestuin, daar aten ze vaak van. “Af en toe mochten we frisdrank en wat chips, maar verder aten we vrij normaal.” Toen Marijke als volwassen vrouw naar Amsterdam verhuisde voor haar werk, veranderde haar leven. Van een redelijk gestructureerd leven op het platteland naar werkborrels en feesten met wijntjes en hapjes. In die tijd stopte ze na 10 jaar met roken. Gevolg: Haar gewicht nam toe.

Stopsignaal

Zelf heeft ze wel een verklaring. ”Toen ik nog rookte nam ik na het eten een sigaret. Dat was het signaal: het eten is klaar. Maar toen ik gestopt was, miste ik dat en at ik door. Eigenlijk was ik helemaal niet bewust bezig met eten. Ik at gewoon omdat ik het lekker vond. Overdag viel het mee, want op mijn werk had ik het druk, dus was het makkelijker om niet te veel te eten. Maar ’s avonds vond ik het moeilijk."

Onrust

"Ik voelde vaak een soort onrust, ontdekte ik. Een soort rusteloosheid: wat zal ik eens gaan doen, ik verveel me. Dan ging ik even in de kast kijken en dan zag ik weer wat lekkers. Ik had het soms al direct na het eten. Mijn man zei dan: ik snap niet dat je nu alweer wat kan eten. Maar dan had ik mijn eten gehad, hartig, en dan dacht ik: nu wil ik iets zoets. ”

Proberen om af te vallen

Ze probeerde om af te vallen, maar haar pogingen slaagden niet. “Op een gegeven moment was ik zoveel aangekomen, ik zag mezelf op foto’s en was ontevreden. Ik zat niet meer lekker in mijn vel, letterlijk en figuurlijk. Ik ging sporten, maar ik had geen puf. De huisarts zei dat dat kwam door het stoppen met roken”.


De knop om

Op een dag was de maat vol voor Marijke. Ze besloot een afvalplan te maken. “Ik kocht een boek over afvallen, en ik ben een eetdagboek bij gaan houden, de Eetmeter van het Voedingscentrum. De Eetmeter heeft me geleerd waar veel calorieën in zitten. Daardoor at ik minder. Ook wist ik nu hoeveel calorieën ik op een dag had gegeten, erg handig. Ik wilde ook weer niet te weinig eten, want ik sportte 3 tot 5 keer in de week. Ik heb het echt in mijn hoofd geprent: ik wil dit, ik wil gezond eten.“

Bewuster eten

Langzaam werd Marijke zich bewuster van haar eetpatroon en waar ze kon verbeteren. Ze ging gezonder eten en minder snoepen. Ze viel af, maar wel met af en toe een zoete of hartige snack. “Ik ontdekte dat ik als ik de hele dag alleen maar gezond eet, ik het niet volhoud. Dat je niks mag van jezelf werkt niet voor mij. Dus 's avonds mocht ik wel van mezelf een kopje thee en een chocoladekoekje. Dat was mijn moment."

Feestjes

"Met feestjes at ik echt wel een stukje taart maar gewoon een klein stukje. Ik at 1 bitterbal en een handje chips in plaats van 3 bitterballen en zes hapjes. Dat dat lukte kwam vooral omdat ik mezelf voor ik iets nam, afvroeg waarom ik het wilde eten. Had ik er echt zin in? Of was het eerder een gewoonte of verveelde ik me? Als ik daarbij stilstond, kon ik iets makkelijker laten staan.”

Etiketten lezen

Marijke kookte altijd al voor zichzelf, maar ging in deze periode op zoek naar alternatieven voor pakjes en zakjes. Ze ging meer koken met verse producten en werd zich bewuster van de etiketten. “Vooral suiker, daar lette ik op. En nog steeds.” Haar energie keerde terug toen ze afviel. “Ik voelde me een stuk beter, ik werd weer mezelf.”

Rauwkost

Een specifieke tip wil Marijke wel delen: “Wat mij enorm hielp bij het afvallen, was rauwkost bij het avondeten. Zo voelde ik me meer voldaan. Ik sportte veel en had soms echt trek. Maar als ik rauwkost at, had ik daarna minder trek in lekkere dingen.”

Zwangerschaps'cravings'

Tijdens de zwangerschap van zoon Siem (1) kwam Marijke 17 kilo aan. “Toch heb ik me goed weten te beheersen. Ik had ’s avonds vaak trek in blauwe M&M’s, met die gepofte rijst erin. Maar in plaats van uit de zak te eten, nam ik een klein schaaltje.” 7 weken na de geboorte van Siem waren de zwangerschapskilo’s er weer af. Ze zit weer op haar gewicht van voor de zwangerschap. “Ik gaf borstvoeding, dat zal wel geholpen hebben. Maar ik at ook heel gezond en ik kwam snel weer in mijn goede ritme.

"Door rauwkost te eten, had ik minder trek in ongezonde dingen."

Na 10 maanden ben ik weer gaan hardlopen, dat doe ik nu 2 keer in de week. Siem maakt het me ook wel makkelijk: meestal neem ik hem mee naar verjaardagen en feestjes. En dan ben ik zo druk bezig met hem dat ik geen tijd heb om te snoepen of te snacken.”

Belangrijk inzicht

“Speciale diëten heb ik nooit gevolgd, in superfoods geloof ik niet. Soms zeggen mensen: als ik minder dan 2 kilo per week afval dan doe ik het niet want het gaat te langzaam. Maar je moet er wel wat voor doen. Het is niet een of ander trucje. Afvallen duurt gewoon lang als je het goed wil doen. Wat ik mensen zou aanraden die willen afvallen is: ga bewuster eten. Als je trek gaat, ga eens na bij jezelf waarom je nu wil eten.  Ik hoef nu niet meer af te vallen van mezelf. Soms merk ik dat ik wat meer eet, en dank denk ik: waarom doe ik dat nu? Dat helpt me nu nog steeds. Ik heb geleerd dat je moet nadenken voor je iets in je mond stopt.” 

Marijke’s dagmenu

“Ik ontbijt niet veel, 2 volkoren crackers, 1 met kaas en 1 met jam of appelstroop. Tussendoor ’s ochtends neem ik fruit, of een cracker. Tussen de middag eet ik 2 of 3 broodjes. Ik heb altijd een pot pindakaas zonder suiker, en iets van kipfilet of kaas. ‘s Middags weer fruit. ’s Avonds eten we op tijd met Siem, een uur of 6. We eten altijd veel groente. Als ik ’s avonds trek heb neem ik soms een bakje yoghurt met fruit of een schaaltje rauwkost. Of ik neem een klein koekje, eentje mag van mezelf.”

Over Marijke

Marijke (29) woont in Amsterdam. Ze werkt bij een instelling die opleidingen verzorgt voor mensen in de geestelijke gezondheidszorg. Ze is getrouwd en heeft een zoontje Siem (1).