Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoe blijf je gezond eten en bewegen als je thuiswerkt vanwege corona?

Maatregelen rondom het coronavirus kunnen het uitdagend maken om gezond te blijven eten en voldoende te blijven bewegen. Nu je thuiswerkt kan je dagritme anders zijn, wat van invloed kan zijn op je eetpatroon. En mogelijk beweeg je minder dan dat je naar werk gaat. Zo mis je bijvoorbeeld de fietstocht naar werk of het stuk lopen van station naar kantoor.

Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand. En je zorgt ervoor dat je niet aankomt. Waar kan je op letten om toch gezond te blijven eten en voldoende te blijven bewegen?

Gezond eten

Gezonde lunch, ook als je thuiswerkt

Houd je gebruikelijke eetpatroon aan

Probeer zoveel mogelijk je normale eetpatroon vol te houden. Neem je op werk ook geen koek bij de koffie? Doe dit dan thuis ook niet. Eet je 3 boterhammen met de lunch en drink je een glas melk? Doe dit thuis ook. Zorg er in ieder geval voor dat je een lunchmoment inplant. Zo ben je weg van de computer en kan je weer opladen voor de middag.

Werk niet door tijdens de lunch. We weten dat als je eet terwijl je afgeleid wordt, dit ervoor kan zorgen dat je meer eet. Niet alleen tijdens het maaltijdmoment, maar ook daarna.

Eet niet meer dan je nodig hebt

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf is altijd van belang, of je nu thuiswerkt vanwege de coronamaatregelen of niet. Beweeg je veel minder dan dat je normaal doet? Probeer dan goed te letten op de hoeveelheden die je eet. Houd je gewicht in de gaten om te kijken of je lichaam in balans is en blijft.

Je huis gezond inrichten

Wist je dat jouw huis je helpt tot gezondere keuzes wanneer je veel gezond eten om je heen ziet? Zeker als je ook het ongezonde uit zicht zet. Doe de check hieronder of jouw huis je helpt om gezonder te kiezen. Je komt 23 vragen tegen achter de blauwe vierkantjes. Hoe meer je kunt zeggen 'Dat klopt', hoe gezonder je huis. Is een vraag niet van toepassing? Vul dan 'Dat klopt' in voor een juiste uitslag.

Naar welk e-mailadres wil je de tips mailen?

Tips mailen  
Door je thuisomgeving slim in te richten, help je jezelf bij gezond eten. Hoe helpt jouw huis je?

Start de check
voor gezinnen
zonder kinderen
Hoe helpt jouw huis je gezond te kiezen?
Ben je klaar? Ga naar jouw tips
Mail je tips
Meer tips...
Lees meer over verleidingen weerstaan

Probeer voldoende te blijven bewegen

Beweging tijdens je werkdag

Bouw zoveel mogelijk vaste beweegmomenten op een dag in en zet deze ook in je (werk)agenda. Sta bijvoorbeeld op dezelfde tijd op en wandel een rondje door de buurt nu je geen reistijd naar werk hebt. Je kunt ook een vaste wandeling inplannen na de lunch. Houd daarbij natuurlijk wel 1,5 meter afstand tot andere mensen en mijd drukke plekken. Of ga een rondje fietsen aan het eind van de werkdag. Dit is meteen een goede reden om op de gebruikelijke tijd je laptop dicht te klappen.

Sta ook regelmatig op van je werkplek gedurende de werkdag. Doe hierbij eventueel wat rek- en strekoefeningen of loop een paar keer de trap op en af om weer fit aan de slag te gaan. Op het YouTube-kanaal van Alles over sport en op de website allesoversport.nl vind je inspiratie voor oefeningen en thuis bewegen. En denk ook eens aan het televisieprogramma Nederland in Beweging, elke dag om 06.00, 10.15 en 13.25 uur op npo1.

Heb je kinderen en/of werk je samen met je partner thuis? Doe bovenstaande activiteiten samen.

De sportschool en sportclub

Zowel binnen- als buitensport zijn weer toegestaan voor iedereen, dus ook sportscholen en sportclubs mogen weer open. Tijdens het sporten mag je spelcontact hebben met elkaar en bij contactsporten hoeft geen 1,5 meter afstand te worden gehouden. Let er wel op dat volwassenen van 18 jaar en ouder vooraf en na afloop van het sporten weer 1,5 meter afstand tot elkaar moeten houden. Dit geldt ook voor in de kleedkamer of in de sportkantine.

Wil je liever een alternatief voor beweging op de sport- en fitnessclubs? Informeer of er nog online lessen aangeboden worden. Deze kan je gewoon thuis in je woonkamer volgen. Of denk aan buitensporten die je alleen kunt doen, zoals een rondje hardlopen. Let er wel op dat je bij het buitensporten voldoende afstand houd tot elkaar, namelijk 1,5 meter. Ook kan je in de tuin gaan werken.

Weet wanneer je thuis moet blijven

Blijf thuis bij klachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, plotseling verlies van reuk of smaak, verhoging tot 38 °C koorts en benauwdheid. Het is belangrijk om je dan te laten testen op corona en thuis te blijven tot de uitslag van de test bekend is. Ook wanneer gezinsleden of huisgenoten luchtwegklachten hebben en daarbij benauwd zijn en/of koorts hebben moet je thuisblijven. Ook hierbij geldt: pas nadat uit een coronatest blijkt dat een gezinslid of huisgenoot niet ziek is, hoef je niet meer thuis te blijven.