Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.

Heb ik een gezond gewicht?

Ben je te zwaar of juist te licht? Of je een gezond gewicht hebt, kan je meten met de Body Mass Index (BMI) én je middelomtrek. Samen geven ze een goed beeld van een gezond gewicht.

Een gezond gewicht is belangrijk, omdat mensen met overgewicht en obesitas meer kans hebben op ernstige ziekten. Dit zijn bijvoorbeeld diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker. Ondergewicht kan ook gezondheidsklachten veroorzaken.

1. Bepaal je BMI-score

De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Voor sommige bevolkingsgroepen zijn BMI-scores anders. Informatie

Geslacht
Man   Vrouw
Leeftijd
Lengte
 cm
Gewicht
 kg
Berekenen
 
Berekenen
 
Zwanger   Lacterend

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin. Voor meer informatie bekijk ‘Weet wat je eet  - alles over gezond eten en bewegen met baby en peuter’.


Oordeel Advies BMI mannen en vrouwen
Ondergewicht Probeer aan te komen Lager dan 18,5

Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Tussen 18,5 en 25

Overgewicht (gevarenzone komt in beeld)  Probeer af te vallen (zorg in ieder geval dat je niet aankomt)  Tussen 25 en 30
Obesitas (Verhoogd risico)  Probeer onder begeleiding af te vallen  Meer dan  30

2. Bepaal je middelomtrek

Naast het gewicht is het voor je gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig voor je gezondheid.
  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

Meestal geven de BMI en de middelomtrek dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, houd dan het resultaat van de middelomtrek aan. Hier wordt namelijk rekening gehouden met het extra gezondheidsrisico van veel buikvet. Vet rond je buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen.

Mensen die aan bodybuilding doen en veel spieren hebben, kunnen door het gewicht van de spieren een hoge BMI (25-30) hebben. Dit terwijl zij wel een goede middelomtrek hebben. Zij hoeven in dat geval dus niet af te vallen. Een vetpercentagemeting kan hierbij uitsluitsel geven.

Oordeel Advies Mannen middelomtrek Vrouwen middelomtrek
Ondergewicht Probeer aan te komen Omtrek kleiner dan 79 cm Omtrek kleiner dan 68 cm
Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Omtrek tussen 79 en 94 cm Omtrek tussen 68 en 80 cm
Overgewicht (gevarenzone komt in beeld) Probeer af te vallen (zorg in ieder geval dat je niet aankomt) Omtrek tussen 94 en 102 cm  Omtrek tussen 80 en 88 cm
 Obesitas (verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen  Omtrek groter dan 102 cm  Omtrek groter dan 88 cm

Ben jij te zwaar?

Doorloop dan de 3 fases naar een gezond gewicht.

Heb je een gezond gewicht?

Goedzo! En lees meer over het behouden van een gezond gewicht.

Ben je te licht?

Als je te licht bent, ga dan naar de pagina  ondergewicht.

Veelgestelde vragen over afvallen en gewicht

Hoe blijf ik op gewicht?

Je blijft op gewicht als er balans is tussen de hoeveelheid energie uit je eten en drinken en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt. Eet je meer dan je verbruikt, dan slaat je lichaam de niet gebruikte energie op in de vorm van vet. 

Regelmatig wegen is de eenvoudigste manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Lees meer tips over gezond gewicht behouden.

Het is voldoende om 1 keer per week tot 1 keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, corrigeer dan door minder of anders te gaan eten en wat meer te bewegen.

sluiten
Mag ik een beetje afvallen met een gezond gewicht?
Stel, je hebt geen overgewicht, maar je wilt toch een paar kilo afvallen. Met een gezond gewicht afvallen mag. Bijvoorbeeld: als je merkt dat je bent aangekomen en niet meer in je favoriete broek past. Of misschien vind je dat dat buikje wel kleiner mag. Zolang je voldoende en gezond eet, is het geen probleem.

Als je een gezond gewicht heb, hoef je niet af te vallen voor je gezondheid. Een gezond gewicht is een BMI tussen 18,5 en 25. Als je toch een paar kilo’s kwijt wil, zorg er wel voor dat je boven een BMI van 18,5 blijft. Met de Schijf van Vijf als richtlijn eet je voldoende en gezond.

Geleidelijk afvallen

Je kunt gezond afvallen met de 3 spelregels van het Voedingscentrum, ook met een gezond gewicht:  minder eten, gezonder eten én meer bewegen.
sluiten
Waar kan ik persoonlijk dieetadvies krijgen?

Adressen

Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) 
www.dieetditdieetdat.nl 


Diëtisten Coöperatie Nederland
www.dietistencooperatie.nl

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland
www.gewichtsconsulenten.nl
Zoek een gewichtsconsulent bij in je buurt

;

Voor een persoonlijk voedingsadvies en vragen over een gezond gewicht en afvallen kun je terecht bij een diëtist of een gewichtsconsulent.

Diëtisten werken bijvoorbeeld in ziekenhuizen of thuiszorgorganisaties. Er zijn ook diëtisten met een eigen praktijk. Als je op zoek bent naar een diëtist kan de Nederlandse Vereniging van Diëtisten je helpen. Je kunt ook terecht bij de Diëtisten Coöperatie Nederland.

Ga bij een BMI hoger dan 30 of bij een ziekte altijd eerst naar een huisarts. De diëtist helpt je vervolgens met afvallen, advies op maat voor jouw specifieke situatie en omgaan met eventuele gezondheidsproblemen, zoals hoge  bloeddruk, diabetes, hart-en vaatziekten of andere aandoeningen. 

Als je helemaal gezond bent, kun je om af te vallen ook naar een gewichtsconsulent. Die kan alleen helpen als:

sluiten
Bestaan zware botten?

Nee, zware botten bestaan niet. Overgewicht betekent dat je meer weegt voor je lengte dan goed is voor je gezondheid. Met het gewicht van je botten heeft dat niets te maken. Overgewicht is bij de meeste mensen vooral extra lichaamsvet.

Het gewicht van botten verschilt niet veel tussen mensen, maar is wel afhankelijk van je lengte. Hier wordt rekening mee gehouden bij de berekening van je Body Mass Index (BMI). De BMI-meter geeft een indicatie of je een gezond gewicht hebt of te zwaar/te licht bent.

sluiten
Hoeveel calorieën heb ik nodig?

Voor het berekenen van de energie die je binnenkrijgt uit eten, gebruiken we calorieën (kcal). Niet iedereen heeft dagelijks even veel energie nodig. Als je veel beweegt heb je er meer calorieën nodig en ook mannen gebruiken over het algemeen meer brandstof dan vrouwen.

Gemiddeld gaan we uit van 2.000 kilocalorieën (kcal) voor vrouwen en 2.500 kcal voor mannen. Als je een gezond gewicht heb, blijf je met deze richtlijn aardig in balans. Dat betekent dat je niet aankomt en niet afvalt. Af en toe op de weegschaal helpt je om dat in de gaten te houden. Kom je in de loop van de tijd een beetje aan, dan weet je dat je iets minder moet eten. Zoek hierin je eigen balans.

Bekijk de pagina Hoeveel en wat kan ik per dag eten?

Eetdagboek bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn en je ziet welke producten veel calorieën bevatten.

sluiten
Hoe zwaar mag ik zijn?
Misschien ben je te zwaar of juist wel te licht. Dat hangt af van je gewicht in verhouding tot je lengte. Daarnaast gebruiken we de omtrek van je buik om te bepalen of je een gezond gewicht hebt.

We berekenen je gewicht en lengte met de Body Mass Index (BMI) meter. Als je BMI te hoog of te laag is, heb je meer risico op bepaalde ziekten. Datzelfde geldt als je buikomtrek te groot is.

Heb jij een gezond gewicht? Bereken je BMI.

Eetdagboek bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn hoeveel calorieën je per dag mag. Daarnaast zie je welke producten veel calorieën bevatten.

sluiten
Hoeveel calorieën verbrand ik?

Net als de energie die je lichaam binnenkomt via voeding, wordt ook de energie die je lichaam verbruikt uitgedrukt in calorieën. Het verbruiken of verbranden van calorieën is een continu proces. Je verbruikt niet alleen energie door te sporten. Ook als je slaapt, afwast of trap loopt, verbruik je calorieën.

Hoeveel calorieën je verbruikt hangt onder andere af van je gewicht, je leeftijd, je geslacht, en hoe actief je bent. Dat is voor de een dus wat meer dan voor de ander. Om af te vallen, raden we aan om, naast een verantwoord dieet, elke dag 45 minuten flink te bewegen. Sporten is een goede manier om flink calorieën te verbranden.



Wil je weten hoeveel calorieen je verbrandt met verschillende activiteiten en sporten zoals wandelen, fietsen of voetballen? Bekijk deze handige tabel.

Eetdagboek bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn hoeveel calorieën je per dag mag. Daarnaast zie je welke producten veel calorieën bevatten.

sluiten
Wat is een goed dieet om af te vallen?

Afvallen kan op veel manieren, maar ze zijn lang niet allemaal gezond en over langere tijd effectief. Atkins, Montignac, Voedselzandloper, Sonja Bakker, detoxen of het Oerdieet: als er één langdurig zou werken, dan was de rest niet nodig. Zo zie je: het wonderdieet bestaat helaas niet.

Kies liever een verantwoord eetpatroon, waarbij je geleidelijk afvalt en toch alle voedingsstoffen binnen krijgt. Lees de belangrijkste kritiekpunten op bekende afvaldiëten

Wil je blijvend een gezond gewicht? Volg dan de 3 spelregels van het Voedingscentrum:  minder eten, gezonder eten én meer bewegen.
sluiten
Wat mag ik eten als ik diabetes heb?
Voor mensen met diabetes is het, net als voor iedereen, belangrijk om gezond te eten volgens de Schijf van Vijf, met onder andere voldoende groente en fruit, zachte smeer- en bereidingsvetten, volkorenproducten, vis, peulvruchten, noten, zuivel en water en thee. Dat kan met verschillende voedingspatronen en persoonlijke voorkeuren. 

We hebben verschillende voedingsadviezen voor mensen met diabetes type 1 en diabetes type 2:

Voedingsadviezen diabetes type 1 
Voedingsadviezen diabetes type 2
sluiten
Hoeveel calorieën zitten erin?
Hoeveel calorieën zitten er in een banaan, boterham, ei, 30+ kaas of een krentenbol? Met de Caloriechecker kom je direct achter de voedingswaarde van producten. Naast het aantal calorieën zie je ook hoeveel vet, verzadigd vet, eiwit, koolhydraten en vezels er in een product zitten.;

Wat is een gezond product?

Elk product heeft andere voedingswaarden. Een product is niet per se gezond of ongezond. Er kunnen veel goede of juist veel minder goede stoffen inzitten, maar gezond of ongezond word je niet van het eten van 1 product.

Wat is een gezond eetpatroon?

Een gezond eetpatroon is een goede balans tussen alles wat je eet en drinkt, bijvoorbeeld binnen 1 maand. Daarin horen vooral de producten uit de Schijf van Vijf, maar af en toe kan er ook iets bij dat buiten de Schijf van Vijf staat. Wekelijks een patatje bijvoorbeeld kan in een gezond eetpatroon passen, als je voor de rest gezonde keuzes maakt uit de Schijf van Vijf. 
sluiten
Ondervoeding
Op gezond gewicht blijven
Heb je een gezond gewicht? Gefeliciteerd, jij zit goed! En nu zo behouden! Hoe doe je dat?

  ;

5 tips voor het houden van gezond gewicht

  1. Eet gevarieerd. Kies dagelijks uit alle vakken van de Schijf van Vijf.
  2. Beperk het aantal producten buiten de Schijf van Vijf. Je hebt ze niet nodig en bevatten vaak te veel calorieën, zout of verzadigd vet.
  3. Beweeg elke dag voldoende. Dat kan met sport, maar met een actieve leefstijl kom je al een heel eind. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaats van de lift, ga vaker fietsend naar je werk of boodschappen doen.
  4. Met het eetdagboek MijnEetmeter krijg je meer grip op wat je weet. Door het bijhouden van een digitaal dagboek zie je welke producten bijdragen aan gezond eetpatroon en welke niet. Het zou zomaar kunnen dat je daardoor 'vanzelf' afvalt. Probeer het eetdagboek via Mijn.Voedingscentrum.nl en als app.
  5. Regelmatig wegen is de eenvoudigste manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week tot 1 keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, corrigeer dan door minder of anders te gaan eten en wat meer te bewegen. Of neem nu en dan een balansdag.

Wil je weten hoeveel calorieën je moet binnenkrijgen om je gezonde gewicht te behouden? Kijk dan hieronder. Bedenk dat dit gemiddelden zijn. Hoeveel energie je nodig hebt is afhankelijk van je lengte, gewicht en activiteitenpatroon.

; Onder een weinig actieve leefstijl wordt verstaan: zittend werk en weinig beweging in de vrije tijd. De meeste Nederlanders hebben tegenwoordig een weinig actieve leefstijl.
sluiten
BMI berekenen
De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. Je kunt je BMI berekenen met de BMI-meter op deze pagina. Meet ook altijd je middelomtrek voor een compleet beeld. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. 

De BMI kan worden berekend voor kinderen en volwassenen van 2 t/m 70 jaar. 

;

Volwassenen Nederlanders met een afkomst van Zuid–Azië of uit een Afrikaans land ten zuiden van de Sahara krijgen een ander advies dan de BMI-meter aangeeft. Dit heeft te maken met het risico op ziekte. Het is dan al verstandig om af te vallen bij een BMI hoger dan 23 in plaats van bij een BMI hoger dan 25. Mogelijk geldt dit ook voor Nederlanders van Noord-Afrikaanse, Hindoestaanse en Creoolse afkomst. 

Voor sommige groepen, zoals mensen met een Aziatische of Hindoestaanse afkomst, gelden bovendien andere grenswaarden voor de grens tussen een gezond gewicht en overgewicht. Dat heeft te maken met een andere lichaamsbouw. Twijfel je of jij een gezond gewicht hebt? Overleg dan met een diëtist of je huisarts.

Middelomtrek (taille) ook belangrijk

Naast het gewicht is het voor je gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig voor je gezondheid. Meet daarom ook je taille.  Lees meer

Ben jij te zwaar?

Doorloop dan de 3 fases naar een gezond gewicht.

Heb je een gezond gewicht?

Goedzo! En lees meer over het behouden van een gezond gewicht.

Ben je te licht?

Als je te licht bent, ga dan naar de pagina  ondergewicht.

sluiten
Driekwart Nederlanders gelooft dat groene thee gezonder is dan zwarte thee
De drie meest opmerkelijke resultaten:

Fabel: Groene thee is gezonder dan zwarte thee. 

Bijna driekwart van de Nederlanders (73%) gelooft dat groene thee gezonder is dan zwarte thee. Dat geloof is sterker onder jonge mensen, vrouwen en mensen die een dieet hebben gevolgd. Groene thee zou gezonder zijn vanwege de antioxidanten die zouden beschermen tegen kanker. Maar dat groene thee gezonder is dan zwarte thee is een fabel. Zwarte thee bevat net zoveel antioxidanten als de groene variant, alleen de samenstelling verschilt. Daarbij zijn er geen onderzoeken die laten zien dat de gezondheid duidelijk verbetert na het drinken van groene thee. Groene thee bevat gemiddeld wel wat minder cafeïne (bij thee ook wel theïne genoemd) dan zwarte thee, maar ook van zwarte thee krijg je niet snel te veel binnen. 

Fabel: Groente uit pot of blik bevat veel minder voedingsstoffen dan verse groente 

Bijna een derde van de Nederlanders (28%) denkt dat in groente uit pot of blik veel minder voedingsstoffen zitten dan in verse groenten. Meer dan de helft van de jongeren tot 29 jaar (52%) gelooft in dit misverstand. Het verschil in voedingsstoffen uit verse groente of pot of blik is minimaal. Soms wordt aan groente uit pot of blik wel zout of suiker toegevoegd, maar qua vitamines of mineralen is er nauwelijks verschil.  Groente uit pot of blik is dus ook een goede keuze. 

Fabel 3: Hoe donkerder het brood hoe meer vezels 

Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) gelooft dat donkerder brood meer vezels bevat dan brood dat lichter is van kleur. Vooral mensen die aangeven niet te letten op gezonde voeding geloven dit (70%). Maar donkerbruin brood is niet automatisch de gezondste keus. De bruine kleur kan komen van gebrande mout die als kleurstof is toegevoegd. Volkorenbrood bevat de meeste vezels, meer dan wit brood of bruin brood.

Gezond, gevarieerd eten en bewegen is de truc

Het valt voor de meeste Nederlanders niet mee om te achterhalen hoe ze nu gezond kunnen eten. Wonderdiëten, gezondheidsgoeroes, bestsellers van medici en supersterren:  ze beweren allemaal iets anders. De Schijf van Vijf helpt met een set van basisregels. Het is geen dieet, maar een leidraad om gezond te eten. Er zijn vijf vakken, waarin voedingsmiddelen staan die je iedere dag nodig hebt zoals vitamines en vezels (uit groente en fruit), koolhydraten (uit aardappelen, brood, pasta, rijst), eiwitten (uit zuivel, vlees, vis, eieren, vleesvervangers), vet (uit margarine, halvarine, olie) en vocht (uit water). Ook zijn er vijf richtlijnen: Eet gevarieerd, eet niet te veel en beweeg, eet minder verzadigd vet, eet veel groente, fruit en brood en de laatste: ga veilig met je voedsel om.  

Over het onderzoek

Ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder deden mee aan het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Het betreft een representatieve steekproef, waaraan vrouwen en mannen van verschillende leeftijden, opleidingsniveaus en regio’s meededen. Zij kregen 10 stellingen voorgelegd over voeding en gezondheid waarop ze konden reageren met ‘eens’ en ‘oneens’. 

Alle resultaten in de rapportage.

; Veel mensen vinden een gezonde voeding belangrijk. Meer dan de helft van de Nederlanders kijkt bij het boodschappen doen of een product gezond is, en een derde let op zaken als aantal calorieën en vetgehalte. Tegelijkertijd leven er veel hardnekkige fabels over voeding en gezondheid, die soms lastig te ontkrachten zijn. Zo denkt bijna driekwart van de Nederlanders dat groene thee gezonder is dan zwarte thee, terwijl dat nauwelijks verschil maakt. Geloven in deze misverstanden kan gezond leven in de weg staan, zo stelt het Voedingscentrum, dat onderzoek deed naar misverstanden over voeding en gezondheid onder een brede groep Nederlanders. 
sluiten

Gezond gewicht kinderen

Webshop