Menu
Zoek

Petra Verhoef 1 jaar directeur: “Dé consument bestaat niet”

Dr. ir. Petra Verhoef

Dr. ir. Petra Verhoef

Directeur
23 mei 2024

Mijn eerste jaar als directeur van het Voedingscentrum is voorbij gevlogen. Ik kijk terug op een enerverend jaar, vol indrukken. Er gebeurt zó veel op het gebied van voeding. Trendy diëten, steeds weer nieuwe producten in de schappen en technologische ontwikkelingen zoals kweekvlees. En eten en drinken is echt overal beschikbaar. Inmiddels is het mij wel helder dat in onze voedselomgeving de gezonde en duurzame keuze niet bepaald makkelijk wordt gemaakt.

Het werkveld leren kennen

Rond eten en drinken, een basisbehoefte van ons allemaal, zit een krachtenveld van partijen met al hun verschillende rollen en belangen. Dat krachtenveld heb ik in het afgelopen jaar nog scherper voor ogen gekregen. Ik heb kennis gemaakt met diverse mensen van koepelorganisaties binnen de voedingsmiddelenindustrie, onderwijssector, ministeries, politieke partijen en maatschappelijke organisaties die aan gezondheid en duurzaamheid werken. Als Voedingscentrum hebben we een centrale positie in Nederland voor eerlijke en toepasbare communicatie over gezond, duurzaam en veilig eten. Gelukkig heb ik ervaren dat veel partijen die sleutelpositie van het Voedingscentrum zien en waarderen.

Wat kunnen wij betekenen voor Nederland?

Wie bij het Voedingscentrum centraal staan zijn de inwoners van Nederland, wij werken aan hún belangen. Het gaat over gezond kunnen leven door een gezond en duurzaam voedingspatroon, goed geïnformeerd zijn over voedselveiligheid en op school leren over voeding. We bieden hiervoor betrouwbare, begrijpelijke informatie, adviezen en tools.

Petra Verhoef 1 jaar directeur

Voedselkeuzes maken is niet makkelijk, want tegenwoordig krijg je als consument vanuit allerlei hoeken - vaak tegenstrijdige - informatie. En daarnaast moet je kunnen omgaan met een voedselomgeving die niet ondersteunend is aan gezond en duurzaam kiezen.

'Wat hebben mensen in Nederland hierin van ons nodig?' is een vraag die mijn collega’s en ik onszelf bij het Voedingscentrum continu stellen. Welke informatie en adviezen krijgen ze allemaal te horen? Welke zorgen hebben mensen? Door in gesprek te gaan en ervaringen, vragen en ook frustraties in de samenleving op te halen, proberen we mensen zo goed mogelijk te begrijpen en aan te sluiten bij wat zij belangrijk vinden.

Iedereen is uniek

Voedingsgewoonten in Nederland zijn divers, dat zie ik alleen al binnen mijn eigen gezin. Voedingsgewoonten worden onder andere bepaald door persoonlijke voorkeuren, culturen, tradities, financiële middelen en het voedingsaanbod. Ook zijn er verschillen in hoeverre er waarde wordt gehecht aan gezondheid en duurzaamheid als het op voedselkeuzes aankomt.

Dé consument bestaat niet. We zijn allemaal uniek en maken onze eigen afwegingen. Hoe kan het Voedingscentrum er voor iedereen zijn? Daar wil ik in mijn tweede jaar als directeur nog meer over leren. Ik kijk er naar uit!

Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.