Naast het aanbieden van gezondere producten, kunnen de
plaatsing en presentatie van deze producten ook invloed hebben op de keuzes van
leerlingen en studenten. Deze plaatsing- en presentatietechnieken noemen we
uitstralingspunten. Lees hier hoe jullie aan de slag gaan met een gezonde
uitstraling van het uitgestalde aanbod en de automaten.
De
3 basis-uitstralingspunten
De volgende 3 uitstralingspunten zijn de basis voor iedere
zilveren, gouden of ideale kantine:
1. Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde
aanbod staan alleen betere keuzes
- Plaats betere keuzes op de opvallende plaatsen
zoals vooraan, op ooghoogte, op een verhoging of extra belicht, binnen
handbereik of op andere plekken van een balie die het eerste in het oog vallen
als je de kantine binnen loopt.
- Plaats weekkeuzes uit het zicht van de
leerlingen of studenten, bijvoorbeeld op niet of minder zichtbare plekken en op
plekken die niet in het oog vallen als je de kantine binnen loopt.
- Plaats groente en fruit en water in elk geval
opvallend omdat dit basisvoorwaarden zijn van een gezonde schoolkantine. Tips om groente en fruit en water opvallend en aantrekkelijk aan te bieden.
- Leg van de betere keuze producten een ruimer
assortiment neer en plaats van weekkeuze producten een klein aanbod. Zo werk
je gelijk ook aan de juiste verhouding van het aanbod in de kantine.
2. Als er automaten zijn, dan staan op de opvallende
plaatsen in de automaten alleen betere keuzes
De opvallende plaatsen in een automaat zijn de bovenste
helft en de laden op ooghoogte. Zorg er bij een automaat met 7
laden voor dat de bovenste 4 laden gevuld zijn met betere keuzes. Wordt er een
lade extra uitgelicht met verlichting? Dan zien we dat ook als opvallende
plaatsing. Hier mogen dan alleen Schijf van Vijf-producten of dagkeuzes staan.
3. Als eten of drinken wordt aangeboden bij de kassa,
staan daar alleen betere keuzes
Het gaat hier om producten die bij de kassa liggen,
waardoor leerlingen of studenten ze gemakkelijk kunnen pakken of bestellen als
ze afrekenen of in de rij staan te wachten.
Hebben jullie geen balie,
automaat of kassa? Dan is dit uitstralingspunt niet van toepassing, dit heeft
geen negatieve invloed op jullie score.
Aanvullende
uitstralingspunten
Naast de 3 basis-uitstralingspunten kunnen jullie het leerlingen
en studenten op nog meer manieren makkelijk maken gezonder te kiezen. Dit doen jullie met de aanvullende uitstralingspunten.
Hoe meer van deze aanvullende uitstralingspunten jullie toepassen, hoe gezonder de uitstraling van jullie kantine. Per niveau moet voldaan worden aan een bepaald aantal aanvullende uitstralingspunten. Is een uitstralingspunt niet van toepassing in jullie kantine? Dan wordt dat ook als 'voldaan' gescoord. Niet aanwezig is namelijk ook geen verleiding.
- Zilver: minimaal 3 van de 6 punten
- Goud: minimaal 5 van de 6 punten
- Ideaal: alle 6
1. Groente en fruit zijn op een aantrekkelijke manier gepresenteerd
Presenteer verse groente en fruit aantrekkelijk en
opvallend door het bijvoorbeeld aan te bieden in voorgesneden porties, verwerkt
op broodjes of in maaltijden, of in mooie schalen of manden op de balie en
kassa.
Tips om groente en fruit opvallend en aantrekkelijk aan te bieden.
sluiten
2. Op de looproute door de kantine zie je betere keuzes het eerst
De looproute in jullie kantine bepaald waar de betere keuzes staan. Is jullie kantine een balie, lijnbuffet of
free flow? Zorg er dan voor dat leerlingen of studenten in het eerste deel van de looproute alleen betere
keuzes tegenkomen. Pas later in de route kom je eventueel langs weekkeuzes.
Als jullie een (online) bestellijst of menukaart hebben,
zet dan de betere keuzes bovenaan.
sluiten
3. Bij (aanprijs)acties worden alleen betere keuzes aangeboden
Denk aan acties waarbij 2 Schijf van Vijf-producten samen
voor een lagere prijs worden aangeboden, zoals een belegd volkoren broodje met
een flesje water. Ook bij andere aanbiedingen en spaaracties promoten jullie
alleen betere keuzes.
sluiten
4. Op de menukaart/prijslijst staan voor minimaal 50% betere keuzes
Minimaal de helft van het aanbod op de
menukaart/prijslijst bestaat uit betere keuzes. Heb je een verzamelterm op de
menukaart/ prijslijst staan, zoals ‘diverse broodjes’? Dan mag je deze
meerekenen als betere keuze wanneer minimaal de helft van deze broodjes een
betere keuze is.
sluiten
5. Op beeldmateriaal van eten en drinken staan alleen betere keuzes
Bij beeldmateriaal kun je denken aan merknamen en
afbeeldingen die zichtbaar zijn op posters, schermen, flyers, prullenbakken, dozen,
(tafel)bordjes, menukaarten of decoratiemanden. Zorg voor beeldmateriaal van
betere keuzes of bijvoorbeeld van mensen of natuur. We kijken naar de
uitstraling van de gehele aula.
sluiten
6. Als er automaten zijn, dan laten reclames op automaten van eten en drinken alleen producten uit de Schijf van Vijf zien
Er staat bijvoorbeeld een afbeelding van water of fruit
op de automaten. Afbeeldingen zonder eten of drinken kunnen natuurlijk ook.
Denk aan afbeeldingen van mensen of natuur.
sluiten
Hulpmiddelen
en inspiratie
Maak gebruik van onze hulpmiddelen met concrete
handvatten en laat je inspireren.
- Gebruik de gratis online Kantinescan om te kijken of jullie voldoen aan de verschillende uitstralingspunten. Voldoen
jullie nog niet? Dan krijgen jullie direct tips voor dat uitstralingspunt.
- Bestel gratis posters van het Voedingscentrum om jullie kantine een gezonde uitstraling
te geven.
- Kijk naar de Opstapjes en laat jullie successen zien. Jullie krijgen een tegel voor het aanbieden van
alleen betere keuzes bij de kassa.
- Onderstaande video laat zien hoe jullie de uitstraling van jullie kantine kunnen verbeteren.
Benieuwd hoe een gezonde schoolkantine er uit ziet?
Neem een kijkje in onze interactieve tool.