Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z
Encyclopedie A-Z

WW, voorheen Weight Watchers

WW, voorheen Weight Watchers, is een Amerikaans afvalprogramma. Binnen het afvalprogramma mijnWW krijgt alles wat je eet en drinkt een bepaalde hoeveelheid punten. Afhankelijk van het soort voedingsmiddel en of je het groene, blauwe of paarse plan volgt zijn dit ‘ZeroPoints’ of ‘SmartPoints’.

Aan de hand van je leeftijd, geslacht, gewicht en het plan dat je gaat volgen bepaalt WW hoeveel Smartpoints je dagelijks mag gebruiken. Het puntensysteem kan je stimuleren gezonder te eten.

Een dieet volgens WW is gericht op het gezonder maken van het eetpatroon. In combinatie met het eten van minder calorieën dan vóór het dieet, kun je met mijnWW afvallen. Het voordeel van een afvalprogramma dat zich richt op een verbeterd eetpatroon, is dat het kan helpen om het gewichtsverlies ook te behouden.

Wat is MijnWW of Weight Watchers

MijnWW, voorheen Weight Watchers, is een programma waarmee je af kunt vallen. Er zijn drie verschillende programma’s of plannen: groen, blauw en paars. Op basis van een vragenlijstlijst wordt bepaald welk plan het beste bij je past. Centraal in alle drie de plannen staat het principe van punten tellen. De plannen zijn zo ontworpen dat de mate van gewichtsverlies gelijk zou zijn. Je valt dus niet meer of sneller af met het ene plan in vergelijking tot het andere plan. Je kunt wekelijkse cursussen bijwonen waarin informatie gegeven wordt en begeleiding wordt geboden, maar je kunt er ook voor kiezen om zelfstandig af te vallen met de app en website. 

Hoe werkt het Weight Watchers dieet? (ZeroPoints en SmartPoints)

Bij WW (Weight Watchers) krijgt alles wat je eet en drinkt een SmartPoints waarde, dus een bepaalde hoeveelheid punten. Voedingsmiddelen die nul SmartPoints waarde krijgen vallen onder ZeroPoint voedingsmiddelen. Of je voor een voedingsmiddel SmartPoints of ZeroPoints moet tellen en hoeveel SmartPoints je  per dag mag verbruiken  is afhankelijk van het plan dat je volgt (groen, blauw of paars). Het groene plan heeft een korte lijst met ZeroPoint voedingsmiddelen en het meest ruime budget SmartPoints. ZeroPoint voedingsmiddelen in dit plan zijn groente en fruit. Het paarse plan heeft een lange lijst met ZeroPoint voedingsmiddelen en een klein budget SmartPoints. ZeroPoint voedingsmiddelen in dit plan zijn groente, fruit, eiwitrijke voedingsmiddelen, aardappelen en geselecteerde (volkoren) graanproducten. Het blauwe plan zit hier precies tussenin wat betreft ZeroPoint en SmartPoints verdeling. Het is niet zo dat je ongelimiteerd kan eten van ZeroPoint voedingsmiddelen.

De SmartPoints waarde wordt berekend aan de hand van het aantal calorieën, eiwitten, suikers en verzadigde vetten. Online en via een app kun je bijhouden op hoeveel punten je zit. Zo kun je zien hoeveel je op die dag nog kunt eten. Het puntensysteem kan je ook inzicht geven in het maken van gezondere keuzes. Aan de hand van je leeftijd, geslacht, gewicht en het plan dat je volgt bepaalt WW hoeveel SmartPoints je dagelijks mag gebruiken.

Naast het puntensysteem zijn er ‘weekextra’s’. Dat zijn punten die je eventueel flexibel kunt inzetten. Bijvoorbeeld in één keer bij een feestelijke gelegenheid of gelijkmatig over de week verdeeld. Daarnaast kan je dagelijks maximaal vier SmartPoints waarden meenemen om op te sparen als weekextra. Wanneer je beweegt, verdien je FitPoints. Bij de start van mijnWW vul je een vragenlijst in om je wekelijkse FitPoints-doel te bepalen. In mijnWW kan je eventueel FitPoints inwisselen voor SmartPoints waarden, maar mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren adviseert WW om hiermee te stoppen.

Het is onduidelijk hoe het puntensysteem exact is opgebouwd en welke criteria het zwaarst wegen bij het toekennen van de SmartPoints. 

Is het Weight Watchers dieet gezond?

Afvallen met mijnWW

Een dieet volgens mijnWW is gericht op het gezonder maken van het eetpatroon en het verbeteren van de leefstijl. In combinatie met het eten van minder calorieën dan voor het dieet, kun je met mijnWW afvallen. Een veelvoorkomend probleem bij afvaldiëten is dat het verloren gewicht er na verloop van tijd weer aan komt. Het voordeel van een afvalprogramma dat zich richt op een verbeterd eetpatroon, is dat het kan helpen om het gewichtsverlies te behouden.

Werkt het Weight Watchers dieet? 

Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan waarin de effecten van het vernieuwde programma, mijnWW, zijn bekeken. Wel is er onderzoek gedaan naar het Weight Watchers-programma waarop mijnWW is gebaseerd. Onderzoek toont aan dat een dieet volgens het Weight Watchers-programma net als andere diëten, kan leiden tot gewichtsverlies. De verloren kilo’s zijn er na 12 maanden nog steeds af bij deelnemers . Na 2 jaar is in de meeste gevallen een deel van het gewicht er wel weer bijgekomen. In studies wordt Weight Watchers vaak vergeleken met andere bekende afvaldiëten. Er is op dit moment nog geen eenduidige conclusie te trekken over welk dieet het beste werkt op de korte en op de lange termijn.

Vergelijking met de Schijf van Vijf 

Afhankelijk van hoe je het mijnWW plan invult, dus welke voedingsmiddelen je kiest, eet je in meer of mindere mate volgens de Schijf van Vijf.

Voedingsmiddelen die meer suiker en verzadigde vetzuren bevatten, hebben binnen mijnWW een hogere SmartPointwaarde. Voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten, hebben juist een lagere SmartPointswaarde. Hoewel er volgens het dieet geen voedingsmiddelen verboden zijn, wordt het eten van volkoren graanproducten, magere eiwitrijke producten, groente en fruit gestimuleerd. Deze producten hebben namelijk een lager aantal SmartPoints of Zeropoints (in het geval van eiwitrijke producten, afhankelijk van het programma dat je volgt) en je kunt daar dus meer van eten. Voedingsmiddelen met veel toegevoegd suiker of veel verzadigd vet staan ook niet in de Schijf van Vijf. Volkoren graanproducten, magere eiwitrijke producten, groente en fruit passen in een gezond voedingspatroon omdat ze aantoonbaar positieve effecten hebben op de gezondheid. Om deze reden staan deze producten ook in de Schijf van Vijf.

WW geeft aan dat je ZeroPoint producten niet ongelimiteerd kan eten, maar dat je dit kan invullen op basis van wat je vroeger at. Het Voedingscentrum hanteert in de Schijf van Vijf wel maximaal aanbevolen hoeveelheden voor voedingsmiddelen die WW onder ZeroPoints laat vallen. Voor vlees geldt bijvoorbeeld het advies om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten.

Daarnaast houdt het puntensysteem geen rekening met de aanbevelingen rondom de dagelijkse zoutinname van maximaal 6 gram. Zout wordt niet genoemd in het rijtje van ingrediënten waarop gelet wordt bij het toekenning van de SmartPoints. 

Vergelijking met de beweegrichtlijnen

WW geeft aan dat er geen gezonde marge voor FitPoints is, met het idee dat elke activiteit een goede activiteit is. Iedereen krijgt een gepersonaliseerd FitPoints doel. Krachttraining en intensieve activiteiten kunnen extra FitPoints opleveren vanwege de extra voordelen die ze hebben voor de gezondheid, waardoor je sneller je bewegingsdoel kunt  bereiken. Afhankelijk van het doel dat je nastreeft, en de invulling van je beweging, voldoe je dus wel of niet aan de beweegrichtlijnen. 

Zorgt mijnWW voor een gezondere leefstijl?

Het Smartpoints en ZeroPoint puntensysteem geeft je inzicht in het maken van gezondere keuzes. Of je ook daadwerkelijk gezonde keuzes gaat maken, is echter afhankelijk van hoe je dit puntensysteem inzet. Als je alleen kiest voor producten die hoge SmartPoints-waarden hebben, dan kun je minder eten van bepaalde voedingsmiddelen (afhankelijk van het programma waarin je zit). Je kunt dan honger krijgen. Vandaar dat begeleiding door middel van de workshops een goede aanvulling kan zijn op het digitale WW abonnement. Je hoeft bij WW geen speciale (dieet)producten aan te schaffen en mag alles eten, wat het dieet praktisch maakt in de uitvoering. Tot slot loopt mijnWW niet af als je je streefgewicht bereikt hebt, maar je kan je doel aanpassen naar ‘stabiliseren’. Een gezonde leefstijl blijven volhouden is belangrijk om niet terug aan te komen tot je oude gewicht.