Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Duurzaam eten in 7 stappen

Duurzaam eten is goed voor het milieu én je gezondheid. Maar hoe begin je? De 3 belangrijkste stappen die je kunt zetten zijn: minder vlees en meer plantaardig eten, minder voedsel verspillen en niet meer eten dan je nodig hebt. Bekijk hier onze 7 tips om duurzamer te eten.
Duurzaam eten in 7 stappen: zo verlaag je de milieu-impact van je voedingspatroon

De 3 belangrijkste stappen om mee te beginnen:

1. Eet minder vlees: kies vaker peulvruchten en noten

We begrijpen dat een stukje vlees op z’n tijd lekker is. Maar veel vlees eten is heel belastend voor het milieu. Dat geldt vooral voor rood vlees . Vervang rood en bewerkt vlees daarom vaker door peulvruchten zoals bonen, linzen of kikkererwten, ongezouten noten en ei. Dit zijn goede vleesvervangers die het milieu minder belasten. Zet ze elke week een keer op het menu. Dan eet je al 3 dagen per week vegetarisch. Kies daarnaast 1 dag per week voor duurzame vis.

Denk je dat je de smaak van vlees gaat missen? Doe dan ingrediënten met een hartige smaak door je eten. Zoals champignons, tomaten, bleekselderij, kruiden, gerookt paprikapoeder of pijnboompitten.

Vervang ook vleeswaren zoals ham en worst door plantaardig broodbeleg. Lees meer bij onze tips om minder vlees te eten.

2. Verspil zo min mogelijk voedsel: koop en kook op maat

Eet jij ook kliekjes? Goed bezig. Maar je kunt nog meer doen. Door op maat te kopen en koken en slim te bewaren, gooi je al snel minder eten weg. Minder verspillen levert veel winst op voor het milieu. Want eten is dan niet voor niets geproduceerd en naar de winkel gebracht. Enkele tips:

  • Koop op maat: maak een weekplanning en een boodschappenlijstje.
  • Kook op maat: gebruik een keukenweegschaal, maatbeker of Eetmaatje.
  • Bewaar slim: bewaar eten op de juiste plek, dan blijft het langer goed, en let op de datum.

Gooi producten met een verlopen ‘ten minste houdbaar tot’-datum, zoals zuivel, niet weg. Kijk, ruik en proef om de kwaliteit te beoordelen. Zo kun je minder verspillen.

3. Eet op maat, en niet te veel snacks en snoep

Elk lichaam heeft eten en drinken nodig. Door niet meer te nemen dan je nodig hebt, wordt er niet meer voedsel gemaakt en vervoerd dan nodig. Dat is gunstig voor het milieu. Als iedereen die te veel eet, minder gaat eten, levert dit ook winst op voor de gezondheid.

Kijk hier hoeveel en wat je kunt eten op een dag of houd de Eetmeter bij. Kies vooral groente, fruit en volkoren graanproducten. En laat ongezonde producten, zoals snacks en snoep, vaker staan. Want die belasten het milieu onnodig veel en leveren veel calorieën.

Wil je nog meer doen om duurzaam te eten? Bekijk de volgende 4 stappen:

4. Drink vooral kraanwater, thee en koffie

Voor het milieu is kraanwater de beste keuze. Verder is 3 koppen thee per dag goed voor je en ook koffie zonder suiker staat in de Schijf van Vijf.

Frisdranken, sappen en alcohol zijn niet goed voor je gezondheid. En ze belasten het milieu vanwege de productie in de fabriek, de verpakkingen en het transport. Wil je een fruitige smaak? Probeer eens water met fruit of kruiden erin, bijvoorbeeld gember met sinaasappel of komkommer en munt.

5. Eet voldoende zuivel en kaas, maar niet meer dan nodig

Voor je gezondheid is het advies om elke dag 2 tot 3 kleine porties zuivel te nemen (melk, yoghurt of magere kwark: samen 300-450 ml) en zo’n 40 gram kaas (ongeveer 1 voorgesneden plak). Meer is niet nodig en heeft een grote impact op het milieu.

Eet je meer kaas? Beleg dan je boterham wat vaker plantaardig. Bijvoorbeeld met 100% pindakaas of notenspread, zelfgemaakte hummus of doperwtjesspread, banaan, aardbei, komkommer en tomaat. Kijk hier voor lekkere combinaties.

6. Kies seizoensproducten en kijk naar herkomst

De meeste soorten groente en fruit worden in een bepaald seizoen geoogst. Dit worden seizoensproducten genoemd. Ze belasten het milieu minder, omdat ze snel van het land naar de winkel gaan. Andere soorten worden het hele jaar door geoogst of bewaard en zijn altijd een duurzame keuze. Denk aan bietjes, broccoli, rode kool, ui en wortels.

Producten van buiten Europa, die met het vliegtuig komen, zijn minder duurzaam. Dat geldt ook voor groente uit verwarmde kassen. Deze kassen verbruiken veel energie. 

7. Kies voor topkeurmerken

Op producten staan soms duurzaamheidskeurmerken. Vind je het milieu belangrijk? En wil je dat dieren een beter leven hebben? Kies dan voor duurzame producten met een topkeurmerk. Er zijn 10 topkeurmerken. Voorbeelden zijn Biologisch en Beter Leven voor vlees en eieren, en MSC of ASC voor vis. Kies bij koffie en thee voor Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance.