Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Mr. Bean wint Food Innovation Bachelor’s Award 2017

1 juni 2017
Met het product Mr. Bean hebben Eline Bosch, Mira Theunissen en Sander Breevaart, studenten Levensmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit, de Food Innovation Bachelor’s Award 2017 van het Voedingscentrum gewonnen. Mr. Bean is een nieuw soort plantaardig broodbeleg dat kan bijdragen aan een gezonder en duurzamer eetpatroon. Tussen de inzendingen zaten nog meer kansrijke ideeën.
Mr. Bean Food Innovation Bachelor’s Award 2017

De Food Innovation Bachelor’s Award wordt georganiseerd voor studenten van alle voedingsgerelateerde hbo- en wo-opleidingen. Dit jaar was de 13e keer. Het Voedingscentrum vindt het belangrijk om studenten al tijdens hun opleiding te stimuleren en enthousiasmeren. Toekomstige foodprofessionals kunnen met hun producten een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonder en duurzamer eetpatroon van consumenten.

Meeste potentie

Dit jaar waren er 30 inzendingen van 7 opleidingen. Er waren weer sterke inzendingen bij. De presentaties en proefsessies gaven uiteindelijk de doorslag. De jury was van mening dat het product Mr. Bean de meeste potentie heeft.

De winnaars

1e prijs – Mr. Bean
Mr. Bean is een nieuw soort broodbeleg op basis van bonen, ontwikkeld in verschillende smaken. Met name de chocoladevariant is interessant omdat dit een gezonder alternatief is voor chocoladepasta, een geliefd broodbeleg onder kinderen. Uit de test blijkt dat kinderen Mr. Bean net zo goed beoordelen.

2e prijs - Saucijzenboontje
Het Sauzijnenboontje is door het gebruik van bonen, volkorenmeel, halvarine en tofu een gezondere variant van het saucijzenbroodje, een populaire snack. Ook op het gebied van duurzaamheid is winst behaald. Er zijn namelijk alleen plantaardige producten gebruikt.

3e prijs - Tasty Toast
De Tasty Toast is een variant op de tosti en is neergezet als cateringconcept. In plaats van ham en kaas kun je kiezen voor gezondere spreads in je tosti.
Beste Etiket - Knoertjes
De prijs voor het beste etiket ging naar het product Knoertjes. Knoertjes zijn een moderne versie van de kaantjes, een soort uitgebakken spek, die eenvoudig te bereiden zijn in de magnetron. Het concept is gericht op ouderen.
Publieksprijs - Teetjemineetje
Teetjemineetje is een oplosthee op basis van aardbei en dadel die koud en warm kan worden gedronken. De drank kan helpen om het frisdrankgebruik onder met name kinderen terug te dringen.

Over de award

De Food Innovation Bachelor’s Award, voorheen Bachelor’s Award, wordt jaarlijks gehouden voor toekomstige foodprofessionals zoals productontwikkelaars en marketeers. Deelnemers ontwikkelen een nieuw product of concept, of passen een bestaand product zo aan dat het bijdraagt aan een gezonder en duurzamer eetpatroon. De inzendingen worden beoordeeld door een vakjury en de genomineerden krijgen de kans hun product te presenteren tijdens een minisymposium. Dan worden de winnaars bekendgemaakt. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie, de retail, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Economische Zaken, de Consumentenbond en het Voedingscentrum.