Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Verlaag je milieu-impact met de vernieuwde Voedselafdruk

17 oktober 2016
Voor de voedselproductie van de gemiddelde Nederlander is 1,6 hectare landbouwgrond nodig, ofwel 2,5 voetbalveld. Dat is bijna het dubbele van wat er per aardbewoner beschikbaar is. Met onze vernieuwde online tool kun je berekenen hoe groot jouw voedselafdruk is. En krijg je tips om je impact te verlagen.  

Met de vernieuwde Voedselafdruk-tool zie je na het beantwoorden van 15 meerkeuzevragen hoe groot jouw voedselafdruk en waterafdruk is. Vervolgens kies je zelf welke uitdaging je aangaat. Twee weken lang ontvang je tips en trucs, die je helpen bij je persoonlijke uitdaging. Is het gelukt om je voedselafdruk te verlagen? Dan kun je weer een nieuwe uitdaging aangaan. Via social media kun je ook je familie en vrienden uitdagen. Samen realiseren we een nog grotere milieuwinst!

Voedsel: ruim 30% van totale voetafdruk

De productie van voedsel neemt het grootste deel van onze totale voetafdruk in. Veel meer dan bijvoorbeeld vervoer. Voedsel is ook verantwoordelijk voor maar liefst twee derde van ons totale waterverbruik. Dat komt neer op 32 badkuipen per dag.
Aandeel voeding in totale voetafdruk

Verlaag je voedselafdruk tot wel 20%

Dat voedsel zo’n groot deel van onze voetafdruk inneemt, betekent ook dat je hier de grootste winst kunt behalen. En dat kan heel simpel. Door bijvoorbeeld minder rood vlees te eten en minder voedsel te verspillen kun je je voedselafdruk al met 20% verlagen.

Nog meer tips om duurzamer te eten: 

  • Eet niet meer dan je nodig hebt. Je weet hoeveel je nodig hebt door de Eetmeter in te vullen. Neem niet te veel en niet te vaak producten buiten de Schijf van Vijf, zoals koek, snoep en snacks.
  • Vervang vleeswaren of kaas op brood door geroosterde groente, hummus of ander plantaardig broodbeleg.
  • Kies een vaste vleesvrije dag. Maak op deze dag een gerecht met peulvruchten, zoals bonen, linzen of kikkererwten.
  • Kies voor groenten uit de volle grond, die het hele jaar een lage milieudruk hebben. Denk aan broccoli, rode kool, prei, rode biet, ui, wortelen, witlof en bleekselderij.
  • Wissel groenten van buiten Europa in voor groenten uit de buurt. Dit mag ook groente uit de diepvries, blik of pot zijn.
  • Drink minder vruchtensappen, frisdranken en alcohol. Koop maximaal 1 pak of fles  en doe daar de hele week mee. Neem vooral kraanwater, thee of koffie.
  • Gebruik een maatbeker of weegschaal om de juiste porties pasta, rijst en couscous af te meten. Zo kook je nooit meer te veel.
  • Verspil minder voedsel. Gooi zuivel(vervanger) niet direct weg na het verstrijken van de THT-datum. Kijk, ruik en proef een beetje om de kwaliteit te beoordelen.