Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
Apps en tools

Voedingscentrum introduceert nieuw woord: eetdrammen

7 oktober 2025

Let er maar eens op, als je het doorhebt, zie je het overal. Ongezond eten dringt zich aan je op. In de supermarkt, op straat, op sociale media, in de sportkantine, zelfs bij de bouwmarkt. Het Voedingscentrum introduceert een nieuw woord voor dit probleem: eetdrammen. Dit omschrijft iets wat vaak onzichtbaar blijft. Namelijk de grote invloed van de voedselindustrie op onze eetkeuzes. Het woord maakt het maatschappelijke gesprek makkelijker.

Tekst: Stop eetdrammen. Beeld: Een jongere wordt aan de arm getrokken door levensgrote sportdrank, man wordt achtervolgd door pizzapunt, vrouw wordt achtervolgd door softijs en moeder en kind door chipszak

Maatschappelijk probleem

Petra Verhoef, directeur van het Voedingscentrum: “Eetdrammen zit een gezonde samenleving in de weg. Voor kinderen is gezond opgroeien allang niet meer vanzelfsprekend. En dat is een maatschappelijk probleem. De overvloed aan ongezond eten maakt ons ziek. Veel ziekten, zoals diabetes type 2 en hartziekten, zouden een stuk minder voorkomen in een omgeving waar gezond en ongezond eten in balans is met elkaar.”

Eetdrammen is overal

Uit een risicoperceptieonderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat consumenten en experts het risico van een ongezond voedingspatroon voor de gezondheid hoog inschatten. Toch koppelen mensen dit nauwelijks aan de omgeving. Het is gewoon geworden dat eten tegenwoordig overal én altijd toegankelijk is.

Met het nieuwe woord eetdrammen roept het Voedingscentrum mensen op om eens goed om zich heen te kijken. Dag in dag uit worden we door onze omgeving verleid tot ongezonde keuzes. Let er maar eens op, dan zie je het overal.

Iemand heeft een telefoon vast en ziet een advertentie van frisdrank gepromoot door een influencer. Limonade, lolly's, ijs, snoep, chips: je ziet een overdaad aan ongezond eten en drinken staan. Je ziet een kassa van de Hema waar een heel rek vol snoep voor staat. Je ziet een jongere fietsen langs een reclameposter met een aanbieding van Milka: tot 61% korting. In een supermarktgang vol met Coca Cola met daarbij reclame: share a Coke. Lidl promoot donuts onder het mom: cheatday, je verdient het. In de Kruidvat liggen dozen vol snoep en koek in het gangpad. Een grote Haribo-tent met vrolijke kleuren en een leuke beer verleidt kinderen. Een grote zitzak met daarbij 'Win mij!' in het gangpad van de supermarkt. Op een poster van KFC staat een aanbieding met 'goedkoper dan je boodschappen' Bij de entree van een pretpark staat reclame voor stroopwafels deluxe. Klein € 3,00 en xxl € 4,00. Je ziet een automaat met zakken chips, chocoladerepen en zoete snoepjes. Je ziet een poster van Karwei met een aanbieding van dozen met frisdrankblikjes vanaf € 12,50. Grote snoepzakken op de toonbank van de Primera

Hoe werkt eetdrammen?

Gedragsexpert Liesbeth Velema van het Voedingscentrum legt uit hoe eetdrammen werkt. “Eetdrammen speelt in op het oerbrein, we hebben een aangeboren voorkeur voor vet, zoet en zout eten. Want dat betekent calorieën en dus overleven. Zodra calorierijk voedsel in de buurt is, willen mensen het graag hebben. Als het om eten gaat, maken onze hersenen veel keuzes automatisch, dat bespaart namelijk denkenergie."

Liesbeth vertelt ook wat daarvan de gevolgen zijn. "We denken dat we vrij kunnen kiezen, maar door de overvloed aan ongezond aanbod, reclame en aanbiedingen worden we gestuurd om ongezonde producten te kopen. Supermarkten, fastfoodketens en frisdrankfabrikanten investeren dagelijks miljoenen euro’s in de promotie van ongezonde producten.”

Definitie eetdrammen

Eetdrammen: het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel. Eetdrammen gebeurt overal en de hele tijd: van op straat en in de supermarkt tot social media. Door de overvloed aan aanbod, reclame en aanbiedingen lijkt het normaal om continu ongezonde producten te kopen. Eetdrammen zit een gezonde samenleving in de weg. Lees meer over eetdrammen, hoe de omgeving ons stuurt en hoe je eetdrammen herkent.

Noot voor de pers

Ben je journalist en wil je meer weten of heb je vragen? Bel 070-3068883 of mail naar media@voedingscentrum.nl.

Bekijk ook het artikel over het risicoperceptieonderzoek: Van PFAS tot een ongezond voedingspatroon.