Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Zorg dat je vitamine D slikt als je niet of nauwelijks buiten komt

3 maart 2021

Het is weer maart. De zon begint weer voldoende sterk te worden om ervoor te zorgen dat je lichaam vitamine D aanmaakt. Maar kom je in deze tijden van corona niet of nauwelijks buiten? Zorg dan dat je extra vitamine D neemt. Ook voor veel andere groepen geldt een vitamine D-advies.

Er is veel aandacht voor een mogelijke rol van vitamine D bij de preventie van het coronavirus. De Gezondheidsraad kwam naar buiten met een advies hierover. De raad ziet op basis van de huidige stand van wetenschap geen reden om iedereen te adviseren hiervoor extra vitamine D te nemen. Er is te weinig onderzoek van goede kwaliteit om hier iets over te zeggen.

Wel benadrukt de Gezondheidsraad dat je een vitamine D-supplement moet slikken als je, bijvoorbeeld vanwege corona, niet of nauwelijks buiten komt. Je lichaam maakt vitamine D namelijk zelf aan onder invloed van zonlicht. Een vitamine D-supplement is dan belangrijk voor de gezondheid van je botten. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een normale werking van het immuunsysteem en een goede werking van de spieren.

Mensen die extra vitamine D moeten gebruiken zijn: kinderen tot 4 jaar, ouderen, zwangere vrouwen, mensen met een getinte huid en als je overdag niet veel in de zon komt of de huid bedekt

Wanneer krijg je voldoende vitamine D binnen?

Vitamine D haal je deels uit voeding, vooral uit vette vis, vlees, eieren en halvarine of margarine. Maar het grootste deel van de vitamine D maak je in de huid aan onder invloed van zonlicht. Als voor jou geen suppletieadvies geldt (zie tabel hieronder), dan kun je het volgende doen om onder invloed van zonlicht voldoende vitamine D aan te maken:

  • Probeer van maart tot en met oktober elke dag tussen 11:00 en 15:00 een kwartier tot een half uur buiten te zijn.
  • Ga deze 15 tot 30 minuten naar buiten met een onbedekt gezicht en onbedekte handen. Je lichaam legt een voorraad vitamine D aan. In de winter gebruik je deze voorraad.

Twijfel je of je voldoende in de zon komt?

Kom je nou niet elke dag buiten tussen 11:00 en 15:00? Het advies is niet zo zwart/wit. Ook buiten deze tijden maakt je huid vitamine D aan, alleen minder snel. En als je meer huid onbedekt laat, maak je juist sneller vitamine D aan. Blijf je langer buiten, dan maakt je huid ook meer vitamine D aan.

  • Dus kom je sommige dagen niet buiten? Als je dan bijvoorbeeld in het weekend wel veel buiten komt, dan maak je ook voldoende vitamine D aan.
  • Draag je buiten altijd een mondkapje? Dit is gezichtsbedekking. Maar als je dan wat langer buiten blijft of blote armen of benen hebt, dan maak je ook voldoende vitamine D aan.

Twijfel je alsnog of je voldoende zonlicht vangt? Dan kan het geen kwaad om een vitamine D-supplement te gebruiken. Hou je daarbij aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram per dag.

Welke suppletie-adviezen gelden er voor vitamine D?

In de tabel hieronder zie je de vitamine D-adviezen per groep.

Suppletie-adviezen vitamine D per dag
Groep  Leeftijd
(jaar) 
Wie uit
deze groep
Extra vitamine D
in microgram
(mcg) 
Kinderen  0 t/m 3 Iedereen  10
Vrouwen 4 t/m 49
Met een
donkere
(getinte)
huidskleur
 10
  4 t/m 49 Als je overdag
niet veel in de
zon komt of de
huid bedekt
 10
  50 t/m 69
Iedereen  10
  70 en
ouder
Iedereen  20
Zwangere
vrouwen
  Iedereen  10
Mannen 4 t/m 69
Met een
donkere
(getinte)
huidskleur 
 10
  4 t/m 69

Als je overdag
niet veel in de
zon komt of de
huid bedekt

 10
  70 en
ouder
Iedereen  20

Kom je in tijden van corona niet of nauwelijks buiten? Dan val je nu mogelijk in een risicogroep. Neem dan dus wel extra vitamine D.

Lees meer over vitamine D