Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoe zwaar mag ik zijn?

Misschien ben je te zwaar of juist wel te licht. Dat hangt af van je gewicht in verhouding tot je lengte, oftewel je Body Mass Index (BMI). Daarnaast gebruiken we de omtrek van je buik om te bepalen of je een gezond gewicht hebt.

BMI berekenen

Je berekent je BMI door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. Bereken gemakkelijk je BMI met onze BMI-meter.

Heb jij een gezond gewicht? Bereken je BMI.

Middelomtrek

Je buikomtrek meet je als volgt: Ga rechtop staan. Meet op je blote huid tussen je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Houd het meetlint niet te strak, adem uit en lees je buikomtrek af. Mannen zitten in het risicogebied bij een buikomtrek van 94-102 cm en hebben een te hoge buikomvang bij meer dan 102 cm. Vrouwen zitten in een risicogebied bij een buikomtrek tussen de 80 en 88 cm en hebben een te hoge buikomvang bij meer dan 88 cm.

Combinatie BMI en buikomtrek

Als je BMI te hoog of te laag is, heb je meer risico op bepaalde ziekten. Datzelfde geldt als je buikomtrek te groot is. Meestal geven de BMI en de buikomtrek dezelfde uitkomst. Het kan zijn dat dit niet zo is. Heb je een gezond gewicht (BMI van 18,5 tot 25), maar een te hoge buikomtrek? Houd dan het resultaat van de buikomtrek aan. Hier wordt namelijk rekening gehouden met het extra gezondheidsrisico van veel buikvet. Vet rond je buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen.

Heb je overgewicht (BMI van 25 tot 30), maar een gezonde buikomtrek? Maak dan voor de zekerheid een afspraak bij de huisarts om je risico op ziekte te controleren. Het kan namelijk zijn dat je bijvoorbeeld toch een te hoge bloeddruk hebt, ondanks dat je een gezonde middelomtrek hebt.

Ben je een fanatieke krachtsporter? Dan kan het zijn dat je BMI in de categorie overgewicht valt, terwijl je geen hoge vetmassa hebt. In dat geval is de middelomtrek een goede aanvullende maat om het gezondheidsrisico in kaart te brengen. Is je middelomtrek gezond, dan hoef je niet af te vallen. Ook kun je bij een diëtist je vet- en spiermassa laten bepalen, om vast te stellen of je lichaamssamenstelling gezond is.

Eetdagboek bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn hoeveel calorieën je per dag mag. Daarnaast zie je welke producten veel calorieën bevatten.