Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Moet ik verse sojabonen koken?

Ja, verse sojabonen uit de koeling kun je het beste koken voor je ze eet. Verse sojabonen zijn rauw of maar kort verhit. In rauwe peulvruchten, zoals sojabonen, komt de natuurlijke gifstof lectine voor. De hoeveelheid lectine in verse sojabonen is niet precies bekend. Lectine wordt door verhitting onschadelijk gemaakt.

Het advies is om verse sojabonen uit voorzorg 6 tot 8 minuten te koken voor je ze eet.

Symptomen lectine-vergiftiging

Van rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten kun je last krijgen van je darmen. De verschijnselen van een lectinevergiftiging zijn buikpijn, misselijkheid, koorts en lichte diarree. Deze klachten komen vaak binnen 3 uur. Meestal voel je je na 4 a 5 uur beter. Als je veel en vaak lectine binnenkrijgt, dan kunnen je darmen en nieren beschadigd raken. Daardoor kun je voedingsstoffen minder goed opnemen.

Gedroogde sojabonen

Ook in gedroogde peulvruchten, zoals gedroogde sojabonen of kidneybonen, komt lectine voor. De hoeveelheden zijn hoger dan in verse peulvruchten. Bij gedroogde peulvruchten maak je lectines onschadelijk door ze te weken in water en ze minimaal 10 minuten te koken.

Hoe zit het met peulvruchten uit pot of blik?

Peulvruchten uit pot of blik zijn al voldoende verhit en daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden lectines in. Deze kun je gerust eten. Peulvruchten uit de diepvries zijn ook vooraf verhit. Dit kan wel korter zijn. Volg hierbij de aanwijzing op de verpakking.

Sperziebonen

Ook in sperziebonen zitten lectines. Om deze reden kun je ze beter niet rauw eten. Kook of wok ze 10 tot 15 minuten. Sperziebonen in pot en blik kunnen wel gegeten worden zonder te koken, want deze zijn al gekookt.

Peulvruchten zijn gezond

Peulvruchten passen in een gezond voedingspatroon. Ze zijn goed voor je gezondheid omdat ze het LDL-cholesterol verlagen. Een laag LDL-cholesterol is goed voor de bloedvaten. Ook bevatten ze goede voedingsstoffen zoals vezels en ijzer.