Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Ik ben zwanger en voel me zo moe. Wat kan ik eten?

Voldoende rusten als je moe bent tijdens de zwangerschap helpt het beste. Daarnaast is gezond eten van groot belang. Eet gezond en gevarieerd, ook als je geen trek hebt, zodat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Tijdens de zwangerschap is je lichaam hard aan het werk. Er wordt extra bloed aangemaakt, je baarmoeder groeit en de organen van de baby worden aangelegd.

Hoe eet je gezond en gevarieerd tijdens je zwangerschap?

  • Varieer vooral volop met groente en fruit om alle voedingsstoffen in groente- en fruit binnen te krijgen. Kies verspreid over de week voor verschillende soorten.
  • Het is goed om af te wisselen met vis, peulvruchten, vlees en ei.

Als je gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijgen jij en je kind voldoende goede voedingsstoffen binnen. Goede voedingsstoffen zijn eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Al deze voedingsstoffen gebruikt je kindje om te groeien.

Rusten is het enige wat echt helpt als je je moe voelt tijdens je zwangerschap.

Hoe zorg je voor een gezonde maaltijd als je te moe bent om te koken?

Als je tijdens je zwangerschap veel last hebt van moeheid, maak het jezelf dan vooral gemakkelijk wat eten en koken betreft.

Zo doe je dat:

  • Leg een voorraad vers gekookte maaltijden aan in de diepvries. Of kook voor meerdere dagen als je wel wat energie hebt.
  • Koop voorgesneden groenten.
  • Houd het simpel: bekijk recepten die binnen een kwartier klaar zijn.