Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Tips om te beginnen met gezonder eten

Wil jij gezonder eten? Dat betekent dat je gezonde nieuwe gewoontes aanleert en ook volhoudt. En ongezonde gewoontes doorbreekt.

Met kleine stappen en realistische voornemens maak je gezonder eten haalbaar. Bekijk de tips op deze pagina.

Kleine stappen

Bij het aanleren van gezonde gewoontes helpt het om realistisch te zijn en kleine, maar uitdagende stappen te nemen. Kleine stappen zorgen al voor winst.

Maak een Eetwissel

Ruil iets ongezonds om voor iets gezonds. Ruil bijvoorbeeld frisdrank om voor water, koffie of thee zonder suiker. En in plaats van witte pasta of witte couscous, kies je voor volkoren. Maak een Eetwissel.

Maak een eetwissel als je gezonder wilt eten, bijvoorbeeld van cola naar water

Neem kleinere porties

Toch een keer chips, een ijsje of iets anders dat niet in de Schijf van Vijf valt? Zoek naar manieren om er minder van te eten. Doe wat in een schaaltje en berg de rest weer op. Kun je minder beleg op je boterham doen? En kies voor small als je de keuze hebt uit small, medium en large. Small is vaak al groot genoeg.

Realistische voornemens maken

Een realistisch en goed gekozen voornemen maakt de kans op slagen veel groter. Lees hoe je een goed voornemen maakt.

Gratis hulpmiddelen om gezonder te eten

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van gezondere keuzes? Hieronder staan 6 handige tools en apps om je te helpen!

1. Mijn Eet-update

Beantwoord 5 vragen en kies een stap die bij jou past. Daarna krijg 2 weken lang gratis tips in je mailbox om je doel te bereiken. Na deze 2 weken stoppen de mails vanzelf.

We hebben deze uitdaging(en) voor je geselecteerd. Welke kies je?

Ga je deze uitdaging aan?



Je bent klaar voor de start! Schrijf je meteen in voor een steuntje in je rug. We sturen je gedurende 2 weken gratis een aantal mails met praktische tips.

Vul je naam in

Vul je e-mailadres in
(We gebruiken je e-mail alleen hiervoor.)
Okay, liever geen herinneringsmails dus. Een andere optie is dat je zelf herinneringen in je agenda of telefoon zet.

2. Mijn Eetmeter

Met dit online eetdagboek krijg je veel inzicht in wat je eet. Je weet ermee hoeveel calorieën en voedingstoffen, zoals koolhydraten, vet of ijzer er in je eten zit. Ook kun je bekijken of iets in de Schijf van Vijf staat en ontdek je eenvoudig gezondere alternatieven. Hiermee kun je zelf in kleine stappen je eetpatroon gezonder maken.

Download in Play Store
Download in App Store
Gebruik op de site Mijn Voedingscentrum

3. 'Kies Ik Gezond?'-app

Gezonder kiezen op basis van wat jíj belangrijk vindt? Met deze app scan, zoek en vergelijk je producten. Je hoeft geen kleine lettertjes meer op het etiket te ontcijferen en kunt in één oogopslag zien wat een gezondere keuze is.

Download in Play Store
Download in App Store

4. Bijna 2.000 gezonde recepten

Wij stellen onze recepten met zorg samen. Zo hoef jij je niet druk te maken of je wel gezond bezig bent.

Zoek een recept of meld je aan voor het Menu van de week. Dan krijg je elke week 7 gezonde recepten in je mailbox!

Gezonde recepten helpen je om gezonder te eten

5. De Schijf van Vijf voor jou

Hoeveel mag je per dag eten? Je weet het met deze tool door simpelweg je leeftijd en geslacht in te vullen.

Vul de Schijf van Vijf voor jou in

6. Wat staat er in de Schijf?

Met deze tool neem je makkelijk je eten onder de loep. Staat het in de Schijf van Vijf? Met deze tool kom je erachter en krijg je tips voor gezondere alternatieven.

Naar Wat staat er in de Schijf?