Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Ga je winterdip te lijf met gezond eten

Een verlengde lockdown, donkere dagen én blue monday: de winterdip kan dit jaar harder toeslaan dan ooit. Gelukkig zijn er tips om ons te wapenen tegen deze sombere periode.

Veel mensen hebben in deze tijd van het jaar wel eens last van een winterdip. Je voelt je vermoeider dan normaal, kan je minder goed concentreren en voelt je lusteloos. Nu de maatregelen nog eens zijn verlengd kan die dip er extra in hakken, bijvoorbeeld als je veel thuiswerkt of thuisonderwijs geeft. Daarom blijft het belangrijk om goed op je voeding en leefstijl te letten.

Variëren met gezond eten

Ook in de winter luidt het advies om gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf. Dit levert gezondheidswinst op en geeft je alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Er is niet één product dat alle voedingsstoffen bevat, en er bestaat geen product dat je de winter ‘doorhelpt’.

Binnen de vakken van de Schijf van Vijf kun je flink je creativiteit kwijt. Wissel vlees bijvoorbeeld af met een zelfgemaakte verrukkelijke vegaburger of maak gezonde (winter)dipsausjes. Je kan je ook mentaal laten meevoeren naar zonnige oorden door het eten van een frisse salade. Zo kom je ook makkelijker aan je dagelijkse 250 gram groente.

Ga de winterdip te lijf met gezond eten, zoals deze (winter)dipsaus

Producten die je humeur een ‘boost’ geven?

Fabrikanten en bloggers claimen wel eens dat een bepaald product je humeur verbetert. Of dat je je er gelukkiger van gaat voelen. Maar stofjes die je humeur kunnen verbeteren, zitten hooguit in heel kleine hoeveelheden in deze producten. Een meetbaar effect op je stemming hebben ze dan ook niet. Een voorbeeld hiervan is chocolade. Het is niet bewezen dat je humeur verbetert als je chocolade eet. Maar als jij héél blij wordt van een blokje chocolade bij de thee of koffie, dan kan het voor jou wel zo voelen.

(Multi)vitamines in de winter

Veel mensen denken dat multivitamines nodig zijn om de winter door te komen. Maar ook hierbij geldt; als je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, krijg je voldoende vitamines binnen. Door meer vitamines te nemen krijg je geen hogere weerstand. Als je meer tabletten slikt dan nodig, plas je de vitamines meestal gewoon weer uit. Van sommige vitamines kan een teveel zelfs schadelijk zijn. Sommige mensen hebben wel extra vitamines nodig. Bijvoorbeeld omdat de huisarts een tekort heeft vastgesteld door ziekte. Ook geldt voor sommige groepen altijd een supplement te gebruiken.

Dit geldt bijvoorbeeld voor vitamine D. In de winter staat de zon in Nederland te laag om voldoende vitamine D aan te maken in de huid. De meeste mensen hebben in de zomer een voorraadje aangelegd waar ze in de winter op teren. Maar dit geldt niet voor iedereen. Voor een aantal groepen geldt het advies om het hele jaar door een vitamine D-supplement te gebruiken. Het gaat om: gesluierde mensen en mensen die overdag weinig buiten komen, kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen boven de 50 jaar en mannen en vrouwen boven de 70 jaar. Dit is nodig voor sterke botten en tanden.

Beweeg én ontspan

Hoe grijs het buiten ook is, voor een gezond leven is bewegen belangrijk. Je voelt je fitter als je beweegt en het verlaagt ook de kans op bijvoorbeeld overgewicht en hart- en vaatziekten. Hoeveel je het beste kunt bewegen hangt af van je leeftijd. Het advies voor volwassenen is: - minstens 150 minuten matige of zwaar intensieve inspanning per week verspreid over diverse dagen; - en minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten. Voorkom veel stilzitten.

Wandelen, hardlopen of fietsen is populair tijdens deze coronacrisis, en ook dit kun je zo leuk maken als je zelf wilt. Zet eens een vrolijk muziekje op of luister een interessante podcast tijdens je bezigheden. Ook met zwaardere huishoudelijke klussen, de hond uitlaten of in de tuin werken ben je al aan het bewegen.

Naast bewegen is ook ontspanning belangrijk. Zorg dus tussendoor voor ontspanning en slaap genoeg. Plan tijd in om te relaxen en iets voor jezelf te doen. Accepteer dat je in deze winterse lockdown niet alles op volle kracht kunt doen. Op die manier verdwijnt de winterdip misschien niet helemaal, maar kun je wel beter ermee omgaan.

5 anti-winterdiptips op een rij:

  • Eet gezond en gevarieerd volgens de Schijf van Vijf
  • (Multi)vitamines zijn niet nodig, maar gebruik wel een vitamine D-supplement als je tot een risicogroep behoort
  • Trap niet in claims van producten die je de ‘winter doorhelpen’
  • Beweeg minimaal 150 minuten per week matig of intensief
  • Zorg voor voldoende ontspanning en slaap genoeg

Wanneer je dip omslaat in een depressie

Heb je langere tijd last van neerslachtige gevoelens? Of heb je in je omgeving iemand waarbij het meer lijkt dan een tijdelijke dip? Ga dan na of er sprake is van een depressie en zoek hulp. Bijvoorbeeld op de site van de GGZ of raadpleeg je huisarts.