Heb je problemen met het eetgedrag van
je kind? Gooit je
kind bijvoorbeeld brood weg op school of wil je dat je kind minder snoept? Of maak je je misschien zorgen omdat je kind te veel bezig is met het gewicht en bijvoorbeeld te weinig eet?
Je puber regels opleggen of dingen verbieden werkt meestal averechts. Samen
praten en afspraken maken is een beter idee.
Als je de basisvaardigheden hiervoor kent, kun je
daarna zelf uitproberen wat werkt voor jou en je kind. Op deze pagina vind je
een stappenplan om te praten met je kind en afspraken te maken. Maar eerst geven
we nog wat achtergrondinformatie om het gesprek soepeler te laten verlopen. Pubers
maken soms keuzes die je als ouder niet zo goed begrijpt. Waar komt dat door?
Een eigen identiteit met een puberbrein
Als je kind ouder wordt, ontdekt het steeds meer en meer een eigen identiteit. Ook op het gebied van eten en drinken kun je dat merken. Misschien dat je kind veel geld uitgeeft aan chips of frisdrank, of dat je kind zich ineens interesseert voor eiwitrijke voeding en veel sporten. Of misschien heb je het idee dat je kind erg wordt beïnvloed door sociale media.
Het is soms lastig te begrijpen waarom je kind deze keuzes maakt. Dit kan voor lastige situaties of discussie zorgen, want soms lijken ze al heel volwassen en het andere moment maken ze een (naar jouw mening) ondoordachte keuze. Dit komt doordat het brein van pubers nog volop in ontwikkeling is. Hierdoor zijn ze minder goed in staat om de gevolgen van hun acties te overzien en risico’s in te schatten.
Zo zijn jongeren bijvoorbeeld impulsiever en nemen ze soms meer risico. Ook doen ze graag wat hun vrienden doen, ze willen erbij horen. Het kan daarom best lastig zijn voor jongeren om verstandige keuzes voor de lange termijn te maken, bijvoorbeeld over gezonde voeding. Door je hier als ouder van bewust te zijn, lukt het misschien om wat milder naar de keuzes van je kind te kijken.
Stappenplan om het gesprek aan te gaan
Je kind wil graag serieus genomen worden. Dat hoort
bij de leeftijd. Een gelijkwaardig gesprek en samen afspraken maken kan werken. Het stappenplan hieronder kan je daarbij helpen.
- Praat met elkaar op een rustig,
ongedwongen moment en als je kind lekker in zijn vel zit. Bijvoorbeeld in de auto, tijdens een
wandeling of tijdens het koken.
- Verwoord je zorgen vanuit de ik-vorm. Bijvoorbeeld: 'Ik maak me zorgen over de
hoeveelheid snoep die je eet, ik zou het daar graag met je over hebben'.
- Vraag naar de mening van je kind en
luister hiernaar zonder je eigen mening te geven. Bijvoorbeeld: hoe kijk jij hiernaar? Wat
is jouw gevoel als ik dit zeg?
- Erken de mening van je kind en toon
begrip. Bijvoorbeeld: 'Ik snap dat het moeilijk
is om de verleiding van snoep te weerstaan, zeker als je vrienden het ook
eten'.
- Nodig je kind uit om samen een oplossing
te vinden. Geef hierbij de kaders aan. Schrijf alle ideeën op, of ze nou reëel
zijn of niet. Bijvoorbeeld: 'Zullen we samen nadenken
over een oplossing of afspraak?'
- Noteer samen de gemaakte afspraken. Bijvoorbeeld: hoeveel snoep jullie
normaal vinden en waar jullie het snoep bewaren.
- Vraag wat je kind van jou nodig heeft
zodat het ook lukt om zich aan de afspraak te houden. Bijvoorbeeld door niet te veel snoep in huis
te halen, het snoep goed uit het zicht
op te bergen, of 1 keer per week een herinnering te geven.
- Spreek af wanneer jullie de afspraak
evalueren en laat het tot die tijd los. Probeer oog te hebben voor wat wel goed
gaat.