Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Handleiding Mijn Eetmeter

Welkom bij Mijn Eetmeter! Ontdek hoeveel calorieën en voedingsstoffen je binnenkrijgt. En of je eet volgens de Schijf van Vijf. We geven ook adviezen hoe het (nog) gezonder kan.

App en website

We geven hier een korte intro voor de Eetmeter-app (zie Play Store of App Store) en voor de website Mijn Voedingscentrum. Je kunt ze beide gebruiken met dezelfde inloggegevens. Wat je invult in de app verschijnt ook in de website en andersom. Er zijn kleine verschillen tussen de website en de app. Deze leggen we uit in de handleiding.

Mijn eetdagboek

In de app ga je naar Mijn eetdagboek. Op de website ga je via het menu eerst naar Mijn Eetmeter.

Je vult hier in wat je allemaal at en dronk. In de app kun je ook producten scannen.

Invoeren producten Mijn Eetmeter

Invullen Mijn eetdagboek

In de app voeg je met het plusje rechtsboven producten toe. Eerst kies je voor ontbijt, lunch, avondeten of tussendoor. Vervolgens kun je een product zoeken of scannen. Scannen vind je rechtsboven, klik daarvoor op het volgende icoontje:

Scanknop Mijn Eetmeter

Op de website kun je direct gaan invoeren. Je ziet ook gelijk of een product in de Schijf van Vijf staat door boven een product ‘te hangen’ met je muis. Het Schijf van Vijf-vak licht dan op.

Per product voer je altijd in hoeveel je ervan hebt gegeten. Vaak vragen we ook hoe je het hebt bereid, bijvoorbeeld gekookt of gebakken. Staat je bereiding er niet bij? Kies dan wat er het meeste op lijkt. 

Je kunt ook notities invoeren. Daarin kun je bijvoorbeeld neerzetten als er iets aan de hand was die dag waardoor gezond eten moeilijker was.

sluiten
Eerste overzicht: wat krijg je binnen op een dag (aan kcal of koolhydraten bijvoorbeeld)

Al in het overzicht bij het invoeren van je eetdagboek zie je hoeveel calorieën (kcal) je binnenkrijgt per product, per eetmoment en in totaal.

Wil je liever zien hoeveel vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels of zout in alles zit? Kies dan een andere voedingsstof. Handig als je bijvoorbeeld koolhydraten moet tellen of als je op zout wilt letten.

In de app klik je daarvoor op het instellingen-icoon naast ‘kcal’. Op de website kun je daarvoor het veld ‘energie’ uitklappen. 

sluiten
Instellingen dagboek: maak invoeren makkelijker

Er zijn manieren om het invoeren makkelijker te maken. Deze manieren vind je onder Instellingen dagboek:

  • Dagelijkse consumpties: Hier voer je in wat je altijd elke dag eet, bijvoorbeeld als je elke dag een boterham met pindakaas neemt.
  • Favorieten: Je kunt nieuwe favorieten aanmaken met het hartje in je eetdagboek die bij de producten staan. In je eetdagboek staan favorieten bovenaan als je een product zoekt.
  • Gerechten: Maak je vaak hetzelfde? Vul het als gerecht in en geef het een unieke naam. Als je een product zoekt, kun je ook zoeken op jouw gerecht.
  • Eigen producten: Mis je een product en je kun geen goed alternatief vinden? Dan kun je een product toevoegen. Wij controleren deze gegevens niet. Het kan je adviezen minder betrouwbaar maken. Geef je product een unieke naam.
sluiten
Recepten van het Voedingscentrum invoeren
Bij het invoeren van producten in je dagboek, zie je een tab 'Recepten'. Daar kun je al onze Voedingscentrum-recepten vinden. We berekenen voor jou de hoeveelheid ingrediënten voor 1 persoon.
sluiten
Gegevens delen met bijvoorbeeld je diëtist

Wil je jouw dagboek uitprinten, downloaden of delen met bijvoorbeeld je diëtist? Dit kan alleen via de website. Ga daar naar ‘Overzicht’.

Ook je notities deel je, dus daar kun je boodschappen aan je diëtist neerzetten.

sluiten
Gegevens van producten wijzigen of verwijderen

Op de website kun je het aantal makkelijk veranderen in het veld. En verwijderen gaat met het kruisje achter het product. 

In de app kun je eenheid en aantal veranderen door in je eetdagboek op een product te klikken. Wil je producten verwijderen? Gebruik dan de link ‘verwijder’ onderaan je eetdagboek. Op Android-telefoons kun je ook  lang je vinger op een product houden om deze te verwijderen.

sluiten

Adviezen

Voedingsstoffen

Hier ontdek je of jij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Voedingsstoffen-advies Mijn Eetmeter

Maandoverzicht

Bij het maandoverzicht geven we het gemiddelde van alle dagen die je de afgelopen 30 dagen hebt ingevuld. Hoe meer dagen van de maand je hebt ingevuld, hoe betrouwbaarder het advies. Je hoeft namelijk niet elke dag alle voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen, zolang je over langere tijd maar genoeg binnenkrijgt.

Je ziet in één oogopslag of je te veel of te weinig (rood), aan de hoge of lage kant (geel) of voldoende (groen) van een voedingsstof binnenkrijgt. Soms is een balkje grijs, dan hebben we daar geen aanbeveling voor. Bij energie is de balk grijs of groen. Omdat iedereen een andere energiebehoefte heeft, is het namelijk nooit zomaar te zeggen dat je te veel of te weinig energie binnenkrijgt.

Op de website staat dit maandoverzicht op je dashboard (de pagina waar je komt als je inlogt)

sluiten
Dag- en een weekadvies

Standaard zie je een dagadvies. Het weekadvies krijg je door op de datum te klikken. In het datumveld klik je vervolgens op het weeknummer. Per voedingsstof zie je hoeveel je ervan binnenkrijgt en krijg je een advies. 

Kijk voor uitleg van de kleuren bij het stukje over maandoverzicht hierboven.

sluiten
Instellingen: meer voedingsstoffen toevoegen
Standaard krijg je een advies over calorieën (energie), vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels en zout. Wil je meer adviezen? Je kunt kiezen uit 22 extra voedingsstoffen, zoals ijzer, calcium, vitamine B12, jodium of alcohol. 
sluiten

Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf kijkt naar méér dan alleen voedingsstoffen. Producten die in de Schijf van Vijf staan, zijn namelijk goed voor de gezondheid, bijvoorbeeld omdat ze de kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen.

Schijf van Vijf-advies Eetmeter

Schijf van Vijf-advies

Bij het Schijf van Vijf-advies zie je hoeveel jij eet volgens de Schijf van Vijf. Je krijgt tips hoe je gezonder kan kiezen. De Schijf van Vijf geeft adviezen per dag, bijvoorbeeld om elke dag 250 gram groente te eten. 

Per vak van de Schijf van Vijf krijg je uitgebreidere adviezen. Je ziet per vak een horizontale balk. Deze kan (deels) groen, grijs en geel gekleurd zijn.

  • Is de hele balk groen? Dan voldoe je aan het Schijf van Vijf-advies.
  • Is de balk niet helemaal gevuld, dus wit? Dan eet je niet voldoende uit dat vak volgens ons advies.
  • Is de balk deels groen en deels grijs? Dan eet je wel voldoende, maar haal je een deel buiten de Schijf van Vijf.
  • Zie je een stukje geel aan het einde van de balk? Dan eet je meer dan ons advies is.

Dus hoe meer groen je ziet in de balken, hoe beter je bezig bent! Klap je de balk uit, dan krijg je een uitgebreid advies en nog meer tips welke producten je kunt vervangen door een gezondere keuze. 

sluiten

Mijn BMI-meter

Met de BMI-meter kun je de veranderingen in je gewicht bijhouden, bijvoorbeeld als je af wilt vallen. Met het plusje kun je een meetmoment toevoegen. Met de wijzig-knop kun je een moment verwijderen in de app. Op de website doe je dit met het rode kruisje.

Mijn beweging

Met deze simpele beweegmeter houd je bij hoeveel je beweegt en of dat voldoende is. We koppelen dit niet aan je energie-advies. We willen namelijk niet de indruk wekken dat je meer kunt eten als je beweegt. Dit hoort gewoon bij een normale leefstijl.

Instellen actief/inactief
Beweeg je meer dan een uur per dag? Dan houden we daar wel rekening mee in de adviezen. Je kunt ook zelf bij Mijn profiel/Account instellen als je erg actief bent (een uur per dag of meer beweegt).  
sluiten
Beweegdagboek
Hier voer je je beweging in. De lijst is niet uitputtend, omdat de waarden niet van alle soorten beweging bekend zijn. Daarom kan het voorkomen dat jouw beweegactiviteit er niet bijstaat. Kies iets wat er zoveel mogelijk op lijkt. We voegen niet vaak activiteiten toe.
sluiten
Weekoverzicht
Je ziet hier alle activiteiten die meetellen als beweging. We gaan uit van de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad uit 2017. Deze richtlijn geeft aan dat het vooral belangrijk voor je gezondheid is om matig intensief en zwaar intensief te bewegen. Zitten, liggen of staande activiteiten waarbij je rechtop staat of licht beweegt tellen niet mee.
sluiten
Dagelijkse activiteiten/instellingen
Onder Dagelijkse activiteiten op mobiel en Instellingen op de website kun je terugkerende beweeg-activiteiten instellen.
sluiten

Mijn profiel/Account

We willen adviezen zoveel mogelijk op maat geven. Om te bepalen hoeveel energie en voedingsstoffen je nodig hebt stel je hier een aantal dingen in.
Instellen leeftijd, geslacht, beweging, zwanger, borstvoeding, vegetarisch en site-onderdelen

Denk aan leeftijd en geslacht, hoe actief je bent en of je zwanger bent of borstvoeding geeft. Ook kan je hier aangeven of je vegetarisch eet.

Op de website kun je hier ook bepaalde onderdelen uitschakelen, bijvoorbeeld het Schijf van Vijf-advies of de BMI-meter. Zo zie je alleen de elementen die je gebruikt. In de app blijven deze elementen wel staan.

sluiten
Bewaren gegevens en privacy

We zullen nooit je persoonlijke informatie delen met derden. Je kunt altijd je account opheffen, je gegevens worden dan direct uit onze database verwijderd. 

Gegevens bewaren we nooit langer dan 18 maanden. Dus je kunt niet verder dan 1,5 jaar terugkijken in je dagboek.

sluiten

Help

Nog vragen? Kijk bij Help in de app of op de website.

Help ons

Geef aan wat je van deze pagina vindt.