Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

3-MCPD in voeding: meer onderzoek nodig

6 april 2016

Gisteren verschenen in de media verschillende berichten over de aanwezigheid van 3-MCPD in ons voedsel. RIVM heeft onderzoek gedaan naar de inname van deze potentieel ongezonde stof in ons voedsel. Door het beperkte aantal onderzoeksgegevens is er op dit moment geen aanleiding om beperkende adviezen te geven.

palmolieVoor het onderzoek heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 50 voedingsmiddelen onderzocht op de aanwezigheid van 3-MCPD. Voedingsmiddelen die hoge gehaltes van deze stof kunnen bevatten zijn bijvoorbeeld sauzen, koek, gebak en margarine.

Jonge kinderen

Het RIVM heeft een eerste inschatting gemaakt hoeveel 3-MCPD mensen via voedsel kunnen binnenkrijgen om te bepalen of de inname boven de gestelde gezondheidslimiet voor deze stof uitkomt. Jonge kinderen lopen mogelijk kans op een te hoge inname. Er is niet daadwerkelijk gemeten hoeveel kinderen binnen krijgen.

Beperkte onderzoeksgegevens

Het RIVM geeft zelf aan dat er nog geen harde conclusies kunnen worden getrokken, omdat er maar zeer weinig gegevens beschikbaar zijn. De stof is waarschijnlijk altijd in levensmiddelen aanwezig geweest, maar dat weten we nu beter omdat in dit onderzoek verbeterde analysetechnieken zijn gebruikt.

Wat is 3-MCPD?

3-MCPD (3-monochloorpropaan-1,2-diol) is een stof die in hoge dosering schadelijk kan zijn voor de nieren. Het kan ontstaan bij verhitting tot hoge temperaturen. Met name bij de productie van plantaardige oliën en vetten, en dan vooral palmolie. Geraffineerde palmolie wordt in veel voedingsmiddelen gebruikt zoals margarine (halvarine), sauzen en koek en gebak. Ook in andere voedingsmiddelen zoals sojasaus en gerookte vis worden kleine hoeveelheden 3-MCPD gevonden.

Producten in de Schijf van Vijf met palmolie

Producten met palmolie hoef je niet helemaal te mijden. Op basis van dit onderzoek ziet het Voedingscentrum onvoldoende reden om bepaalde producten af te raden. Wel is het zo dat palmolie meer verzadigd vet bevat dan andere oliesoorten. Verzadigd vet staat bekend om de ongunstige gezondheidseffecten. Zo verhoogt verzadigd vet het LDL-cholesterol. Op die manier vergroot verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten.

Je kunt het beste  kiezen voor een smeer- of bereidingsvet waar van maximaal een derde van het totale vet uit verzadigd vet bestaat. Zachte margarine of halvarine is een simpele manier om de juiste onverzadigde vetten binnen te krijgen en daarmee ook de vitamines A, D en E. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen, juist voor de goede ontwikkeling van jonge kinderen.

Producten buiten de Schijf van Vijf met palmolie

Koek, gebak en sauzen als mayonaise of knoflooksaus, jus staan niet in de Schijf van Vijf. Hiervoor geldt: niet te veel en niet te vaak. Je kunt ervoor kiezen om een klein koekje te nemen en/of beetje saus te gebruiken als ‘dagelijkse keuze’.

Meer onderzoek nodig

Wel is meer onderzoek naar de werkelijke gezondheidsrisico’s voor de mens nodig, zodat nagegaan kan worden wat er moet gebeuren om de consument nog beter te beschermen. Ook zal de industrie hard aan de slag moeten om de gehaltes te verminderen.