Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat kan ik eten bij bloedarmoede tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent, kun je eerder last hebben van bloedarmoede. Kan voeding helpen?

Wat is bloedarmoede?

In de rode bloedcellen zit hemoglobine (Hb). Hb is nodig om zuurstof via het bloed naar de cellen in het lichaam te vervoeren. Het Hb-gehalte is de verhouding tussen de hoeveelheid Hb en de rest van het bloed. Tijdens de zwangerschap is het Hb-gehalte altijd wat lager dan buiten de zwangerschap. Dat komt omdat je in je zwangerschap meer bloed in je lichaam hebt, met verhoudingsgewijs meer vocht (plasma) dan rode bloedcellen.

Bloedarmoede tijdens de zwangerschap? Eet gezond.

Oorzaken

Je kunt bloedarmoede hebben door:

  • je zwangerschap
  • een tekort aan ijzer
  • een vitaminetekort, vooral foliumzuur of vitamine B12
  • een bloedziekte, zoals sikkelcelanemie of thalassemie
  • een combinatie van deze oorzaken

Symptomen bloedarmoede

Het is altijd goed om zelf aan de bel te trekken als je klachten hebt. De klachten die bij ijzertekort of bloedarmoede horen zijn onder andere:

  • snel vermoeid
  • bleke huid
  • snel buiten adem
  • duizeligheid
  • versnelde hartslag
  • zweten
  • last van rusteloze benen, een drang om ze te bewegen

Gevolgen bloedarmoede zwangerschap

Bloedarmoede is meestal goed te behandelen. Daarom is het eerder vervelend dan gevaarlijk. Als bloedarmoede niet behandeld wordt, kan dat zeker bij een zeer lage Hb-waarde negatieve gevolgen hebben. Dan is er namelijk kans dat de foetus weinig zuurstof krijgt. Dat schaadt de ontwikkeling en leidt soms tot vroeggeboorte.

Behandeling bloedarmoede

De verloskundige meet je ijzerwaarden (hemoglobine) bij de eerste controle en bij 30 weken. Als je bloedarmoede hebt, kan je verloskundige ijzertabletten voorschrijven.

Voeding bij ijzertekort

Heb je een ijzertekort, eet dan voldoende producten met ijzer en foliumzuur, zoals vlees, vis en gevogelte, volkoren graanproducten, peulvruchten en groene bladgroenten. In deze voedingsmiddelen zit veel ijzer.

Tip: Als je veel vitamine C bij je maaltijden eet of drinkt, neemt je lichaam de ijzer uit de voeding sneller op.