Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Gezond eten voor je dreumes en peuter

Een kind in de groei heeft gezonde voeding nodig. Groente, fruit, volkoren graanproducten, vis, peulvruchten, eieren: de Schijf van Vijf staat vol met gezonde producten die je kind helpen om goed te groeien. Hoeveel heeft je kind nodig en wat kun je beter niet geven?

Gezonde voeding

Dreumesen en peuters hebben net iets meer nodig van bepaalde voedingsstoffen.

Ontbijt, lunch en brood

Hoe ziet een goed ontbijt eruit en wat geef je je peuter of dreumes op brood?

Avondeten en toetjes

Wat is gezond avondeten voor je peuter of dreumes? En hoeveel kun je geven?

Drinken

Wat zijn de beste dorstlessers voor je kind en hoeveel drinken is nodig?

Tussendoortjes

Dit zijn gezonde tussendoortjes voor je dreumes of peuter.

Wat geef je nog niet?

Er zijn een paar producten die je je kind beter nog even niet geeft.

Lust-ik-niet fase

Is jouw kind een moeilijke eter? Lees onze 10 tips voor deze lastige fase.

Tips voor eetopvoeding

De eerste jaren zijn heel belangrijk bij het ontwikkelen van gezonde eetgewoonten.

Allergieën en intoleranties

Hoe weet je of je kind een allergie of intolerantie heeft? En hoe ga je ermee om?

Hoeveel heeft mijn kind nodig?

Twijfel je of je kind wel genoeg heeft gegeten? Weest gerust, je kind voelt zelf goed aan wanneer hij genoeg heeft gegeten of gedronken. Eten opdringen of grotere porties aanbieden kun je beter niet doen. Wil je weten wat een kind gemiddeld eet? Vul de ‘De Schijf van Vijf voor jou’ in.

Houd als leidraad de daarin genoemde hoeveelheden aan. De hoeveelheden zijn hetzelfde voor kinderen van 1 tot 4 jaar. Het laagste getal past meer bij 1 jaar en het hoogste bij 3 jaar, omdat er tussen die leeftijden ook verschillen zijn in hoe hard kinderen groeien en hoeveel eetlust ze op een dag hebben. Het gaat echt om een gemiddelde: sommige kinderen eten meer dan andere, en het kan ook per dag verschillen. Soms zal dat dus meer zijn en soms minder.