Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Heb ik een gezond gewicht?

Of je een gezond gewicht hebt, kan je meten met de Body Mass Index (BMI) én je middelomtrek. Samen geven ze aan of je gewicht gezond is of niet.

Een gezond gewicht is belangrijk, omdat je dan minder kans hebt op diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker.

1. Bepaal je BMI-score

De BMI laat zien of je een gezond gewicht hebt in verhouding tot je lengte. Je kunt de BMI berekenen voor vrouwen, mannen en kinderen vanaf 2 jaar. De BMI is minder geschikt wanneer je heel gespierd bent, zwanger bent, borstvoeding geeft of van Aziatische afkomst bent.

Geslacht
Leeftijd
jr
Lengte
cm
Gewicht
kg
Middelomtrek
De BMI zegt niet alles over je gezondheid. Voor een optimaal advies is ook je middelomtrek van belang.
cm
Je meet je middelomtrek zo:
Ga rechtop staan. Meet op je blote huid tussen je onderste rib (A) en de bovenkant van je bekken (B). Houd het meetlint niet te strak, adem uit en lees je middelomtrek af.
...
Berekenen
BMI
drop
24,6
pill_small
24,6
veel te laag
laag
goed
hoog
veel te hoog
Middelomtrek
drop
24,6
pill_small
24,6
goed
hoog
veel te hoog

...

...

2. Bepaal je middelomtrek

Naast het gewicht is het voor je gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig voor je gezondheid. Buikvet is namelijk een belangrijke risicofactor voor het krijgen van diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Hoe meet je je middelomtrek?
  1. Ga rechtop staan. Meet de middelomtrek op je blote huid tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Houd het meetlint niet te strak, adem uit en lees jouw middelomtrek af.
Uitkomst Advies Mannen middelomtrek Vrouwen middelomtrek
Geen verhoogd risico Probeer je middelomtrek zo te houden Omtrek kleiner dan 94 cm Omtrek kleiner dan 80 cm
Je zit in het risicogebied Houd je middelomtrek in de gaten en check je BMI Omtrek tussen 94 en 102 cm Omtrek tussen 80 en 88 cm
Verhoogd risico Probeer onder begeleiding af te vallen. Vraag je arts of diëtist om advies Omtrek groter dan 102 cm Omtrek groter dan 88 cm

Bij mannen van Zuid-Aziatische, Chinese of Japanse afkomst wordt van een te hoge middelomtrek gesproken bij 90 centimeter of meer. Voor vrouwen is dit afkappunt 80 centimeter of meer. Voor volwassenen van 70 jaar en ouder zijn de grenswaarden voor middelomtrek mogelijk te laag. Er is nog geen duidelijkheid over welke afkappunten dan wel gebruikt moeten worden. Ben je 70 jaar of ouder en twijfel je of je middelomtrek gezond is? Ga dan naar de huisarts.

3. De combinatie middelomtrek en BMI

Meestal geven de BMI en de middelomtrek dezelfde uitkomst. Het kan zijn dat dit niet zo is. Heb je een gezond gewicht (BMI van 18,5 tot 25), maar een te hoge middelomtrek? Houd dan het resultaat van de middelomtrek aan. Hier wordt namelijk rekening gehouden met het extra gezondheidsrisico van veel buikvet. Vet rond je buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen.

Heb je overgewicht (BMI van 25 tot 30), maar een gezonde middelomtrek? Maak dan voor de zekerheid een afspraak bij de huisarts om je risico op ziekte te controleren. Het kan namelijk zijn dat je bijvoorbeeld toch een te hoge bloeddruk hebt, ondanks dat je een gezonde middelomtrek hebt.

Ben je een fanatieke krachtsporter? Dan kan het zijn dat je BMI in de categorie overgewicht valt, terwijl je geen hoge vetmassa hebt. In dat geval is de middelomtrek een goede aanvullende maat om het gezondheidsrisico in kaart te brengen. Is je middelomtrek gezond, dan hoef je niet af te vallen. Ook kun je bij een diëtist je vet- en spiermassa laten bepalen, om vast te stellen of je lichaamssamenstelling gezond is.

4. Bepaal wat je nu gaat doen

Is het voor jou goed om af te vallen? Ontdek alvast hoe je kunt beginnen:

1. Gezond afvallen: de start
2. Gezond afvallen doe je zo
3. Op gewicht blijven

Moet er juist wat gewicht bij:

Kijk hoe je gezond aankomt.

Goed op gewicht:

Goed zo! En lees meer over het behouden van een gezond gewicht.