Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.

Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap kun je vrijwel alles gewoon blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor je baby.

In de tool hieronder kun je simpel en snel opzoeken of je een product kunt eten. Zo niet, dan zie je wat je allemaal nog wél gewoon kan eten als je zwanger bent.

Wat kan ik eten?

App ZwangerHap

Vind je dit een handige tool? Dan is de gratis app ZwangerHap ook wat voor jou. Naast het opzoeken van producten, kun je daar ook volgen hoe de baby groeit in de buik. Verder kun je in de app veiligheidswaarschuwingen krijgen, bijvoorbeeld als er een bacterie in een product is gevonden.

Met de gratis app ZwangerHap van het Voedingscentrum kun je simpel en snel opzoeken of je een product kunt eten tijdens je zwangerschap.

Download in Play Store
Download in App Store
Lees meer over de app

Adviezen in beeld

In deze video vertelt Astrid Postma-Smeets, expert Voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum, hoe je gezond en veilig kunt eten tijdens de zwangerschap. Ook laat ze de zwangere Julia zien wat je wel en niet kunt eten als je zwanger bent.

Veelgestelde vragen

Waar kan ik op hoofdlijnen op letten?

Neem vanwege gevaar op besmetting met bacteriën (waaronder listeria) en de parasiet Toxoplasma gondi de volgende producten niet:

  • Rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees
  • Rauwe en gerookte vis
  • Rauw ei
  • Rauwe kiemgroente
  • Kaas gemaakt van rauwe melk 
  • Rauwe melk rechtstreeks van de boer

Neem vanwege mogelijk schadelijke stoffen deze producten niet:

  • Roofvissen zoals zwaardvis, haai en tonijn (ook niet uit blik of gerookt)
  • Lever, leverworst of leverpaté 
  • Alcohol
  • Kruidenpillen
  • Kalebaskalk (pimba)

Bij sommige producten adviseren we om er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid van te nemen:

  • Maximaal 1 kopje koffie per dag
  • Maximaal 2 keer vette vis per week
  • Niet meer dan 1 à 2 kopjes venkelthee en anijsthee
  • Geen overmatig gebruik van keukenkruiden
  • Maximaal 2-3 dropjes per dag. 

Wil je weten waarom deze adviezen gelden? Of wil je advies over een specifiek product. Kijk dan in de tool ‘Kan ik dit eten?’ hierboven.

 
sluiten
Waarom kan ik sommige producten beter niet eten of drinken tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent heb je een verminderde weerstand. Daardoor kun je sneller een voedselinfectie krijgen. De meeste voedselinfecties zijn alleen vervelend voor jezelf. Maar besmetting met de bacterie listeria of de parasiet Toxoplasma gondii kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. Toxoplasma gondii kan verder leiden tot ernstige schade aan de ogen en hersenen van de baby.

De kans dat je besmet raakt is erg klein, maar de gevolgen kunnen dus ernstig zijn. In rauw vlees en rauwe vis en kaas van rauwe melk kunnen deze ziekmakers zitten. Daarom kun je die beter niet eten.

Verder kunnen schadelijke stoffen zoals alcohol en zware metalen zoals kwik in roofvissen en gifstoffen in planten en kruiden in grote hoeveelheden gevaarlijk zijn voor de baby in de buik. 

 
sluiten
Ik heb iets gegeten wat ik beter niet had moeten eten, hoe erg is dat?

Maak je niet gelijk ongerust als je één keer een product hebt gegeten of gedronken dat je beter niet had kunnen nemen. De kans op ernstige gevolgen is zeer klein voor jou of je kind. Maar neem het in het vervolg liever niet meer.

Het is wel belangrijk om op verschijnselen te letten, denk aan koorts, lusteloosheid, huiduitslag, hoofdpijn, spierpijn, diarree en misselijkheid. Mocht je verschijnselen krijgen of twijfelen, ga dan naar de dokter. 

 
sluiten
Hoe voorkom ik een voedselinfectie?
Om een voedselinfectie te voorkomen is het extra belangrijk dat je hygiënisch werkt. Gebruik daarvoor de tips van 5x veilig eten voor zwangeren.
sluiten