Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z
Encyclopedie A-Z

Wortel

Wortel is een knolgewas en valt onder de groente. Groente staat in de Schijf van Vijf. 

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Wortel bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan beta-caroteen.

Er is wortel te krijgen van biologische teelt, met het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof, en als streekproduct Waddengoud.

Omschrijving

Wortel is een groente. Bospeentjes zijn lange slanke wortelen, die worden verkocht in bossen met het loof er nog aan. Als ze gewassen en zonder loof verkocht worden, heet het waspeen. Winterpeen is een grote wortel. Groente staat in de Schijf van Vijf.  

Herkomst

Wortel komt uit Nederland of uit Duitsland, Frankrijk, Spanje of Israël. In de lente en zomer ligt het altijd in de winkels. Het is in mindere mate te krijgen in de herfst en winter. Winterwortelen zijn het heel jaar door verkrijgbaar.

Wortelen worden buiten in de volle grond geteeld. 

Bospeen bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan beta-caroteen.

Bewaren

Wortel kan 5 dagen in de koelkast worden bewaard en 3-5 dagen op een koele plaats buiten de koelkast. Winterpeen is 1 maand houdbaar buiten de koelkast.  

Bereiden

Gebruik 250 tot 300 gram wortel om na het schoonmaken en bereiden 250 gram wortel over te houden. Was de wortels voor gebruik en snijd de onder- en bovenkant af. Kook wortels 5 tot 10 minuten. Wortel kan ook rauw gegeten worden.

Gezondheidseffecten

Wortel is een groente. Net als andere groentesoorten bevat wortel veel vezels en voedingsstoffen en erg weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan bètacaroteen.

Mensen die veel groente en fruit eten hebben een lager risico op hartziekte en beroerte. Ook hangt het eten van groente samen met een lagere kans op darmkanker. Lees meer over de gezondheidseffecten van groente.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een persoonlijk advies gebaseerd op je leeftijd en geslacht.

Recepten met wortel

Wortels kun je gebruiken in veel recepten en je kunt ze ook rauw eten. Je kunt wortels bijvoorbeeld gekookt eten, in een roerbakgerecht of in een salade. Voorbeelden van recepten met wortel:

Of kijk hier voor meer recepten met wortel.

Duurzaamheidsaspecten

De klimaatbelasting van wortel is het hele jaar door laag. In april is er bospeen uit Nederland verkrijgbaar met een iets hogere klimaatbelasting.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er zijn wortelen verkrijgbaar van biologische teelt, bospeen met het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof, en als streekproduct Waddengoud.