Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat kan ik doen als mijn kind ondergewicht heeft?

Als het gewicht van je kind te laag is, kan dit meerdere redenen hebben. Zo kan je kind altijd al te licht zijn geweest. Wanneer hij of zij goed groeit en genoeg energie heeft, is er vaak niets aan de hand. Het is belangrijk om hulp te zoeken wanneer je kind ernstig ondergewicht heeft, niet goed groeit, te weinig energie heeft of is afgevallen. Maak jij je zorgen over het gewicht van je kind? Neem dan contact op met de huisarts of het consultatiebureau.

Wat is ondergewicht?

Ondergewicht betekent dat het gewicht van je kind lager is dan gebruikelijk. Dit kan vastgesteld worden door de body mass index (BMI) te berekenen. Ondergewicht hoeft niet te betekenen dat je kind ondervoed is. Bij ondervoeding heeft je kind een tekort aan energie, eiwit en andere voedingsstoffen. Hierdoor kan je kind niet goed groeien en zich niet goed ontwikkelen.

Is het erg dat mijn kind ondergewicht heeft?

Ondergewicht hoeft niet altijd erg te zijn. Een kind kan altijd al een laag gewicht hebben gehad vergeleken met leeftijdsgenoten die ongeveer even lang zijn. Wanneer je kind goed groeit en genoeg energie heeft is er vaak niets aan de hand. Merk je dat je kind niet goed groeit, weinig energie heeft of afvalt, dan is het belangrijk om hulp te zoeken. Maak een afspraak met de huisarts of neem, bij jonge kinderen, contact op met het consultatiebureau.

Wanneer uit de BMI-meter komt dat je kind ernstig ondergewicht heeft is het sowieso aan te raden om een afspraak te maken met de huisarts. Of het lage gewicht van je kind een probleem is, kan bekeken worden met de groeicurve. Wanneer je kind afbuigt van zijn of haar groeicurve kan dit wijzen op problemen. Het consultatiebureau, de schoolarts of de huisarts kan beoordelen of dit het geval is.

Wat kan ik zelf doen?

Het is belangrijk om er op te letten dat je kind gezond en genoeg eet. Het ene kind heeft meer eten nodig dan het andere kind, afhankelijk van bijvoorbeeld hoeveel een kind sport of hoe lang een kind is. Het verschilt bij een kind soms per dag hoeveel hij nodig heeft. Een groeispurt zorgt er bijvoorbeeld voor dat je kind meer trek heeft. Het blijft daarom belangrijk om naar je kind te luisteren. Zijn lichaam geeft het beste aan hoeveel nodig is. Het bord hoeft dus niet leeg.

Wil je weten wat kinderen gemiddeld nodig hebben? Vul dan de Schijf van Vijf voor jou in. Eet je kind te weinig? Je kunt hem of haar tussen de maaltijden door een extra boterham geven, wat extra fruit of magere/halfvolle yoghurt. Geef je kind niet te veel snoep of snacks. Dat is ook voor een te licht kind ongezond. Is het nodig dat je kind op een gezonde manier aankomt in gewicht? Zoek dan altijd hulp van een (kinder)arts of diëtist.