Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Professional Services

Ben jij een professional die werkzaam is op het gebied van voeding? Dan kun je bij Professional Services terecht voor al je vragen.

Wie zijn wij?

Dit is ons team Professional Services, bestaande uit Louise de Jongste, Pascal de Brabander en Joka van Dusseldorp. Wij beantwoorden alle vragen van professionals over voeding. Ook met vragen over activiteiten van het Voedingscentrum en ondersteuning voor je praktijk kun je bij ons terecht.

Wij helpen je graag!

Hoe kun je ons bereiken?

Je kunt je vragen op 2 manieren stellen.

Per telefoon

Voor vragen kun je bellen naar telefoonnummer 070 306 88 10. Wij zijn bereikbaar op maandag van 13:00 - 17:00 en op donderdag van 10:00 - 13:00.

Per mail

Vragen kun je ook mailen naar professionals@voedingscentrum.nl.

Wat doen wij?

Wij helpen professionals op het gebied van voeding op meerdere manieren.

Onze taken zijn:

  • Wij beantwoorden vragen van professionals over voeding en activiteiten van het Voedingscentrum.
  • Wij onderhouden relaties met de professionals uit de verschillende netwerken zoals diëtisten, gewichtsconsulenten, huisartsen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, leefstijlcoaches en onderwijs voor professionals.
  • Wij helpen met het organiseren van relevante vergaderingen en evenementen voor professionals.
  • Wij informeren professionals via de website van het Voedingscentrum, nieuwsbrieven, relevante mailings en acties.

Hoe kunnen wij helpen?

Wij krijgen vaak inhoudelijke vragen van professionals over voeding. Een paar voorbeelden van vragen zie je hieronder. Als je op de vraag klikt, kun je meteen het antwoord lezen.

Moet ik speciale dreumesmelk of peutermelk geven?

Speciale dreumesmelk of peutermelk is niet nodig. De extra vitamines en mineralen daarin heeft je kindje niet nodig, als hij gewoon gezond eet volgens de Schijf van Vijf. Soms bevat deze speciale melk zelfs meer calorieën dan gewone halfvolle melk.Speciale dreumesmelk of peutermelk is niet nodig voor je kind

Soms wordt beweerd dat speciale verrijkte peutermelk nodig zou zijn omdat jonge kinderen anders tekorten oplopen, zoals bij ijzer en vitamine D. Maar als je kind gezond eet, krijgt hij alle bouwstoffen binnen die hij nodig heeft. En je creëert de beste basis voor je kind. De kans dat het later gezond en gevarieerd eet is veel groter als je je kind zo jong mogelijk kennis laat maken met verschillende smaken en structuren.

Gezond eten voor je kind

Gezond eten betekent je kind vooral gezonde producten uit de Schijf van Vijf eet. Maak je geen zorgen als je kind een keer of een poosje wat slechter eet. Blijf het proberen. Bedenk dat een kind dat groeit en levendig is, genoeg binnen krijgt.

Tips die kunnen helpen als je kind in een lust-ik-niet fase zit.

3 voedingsadviezen speciaal voor dreumes en peuter

De volgende adviezen zorgen ervoor dat peuters genoeg vitamine D, ijzer en omega-3-vetzuren binnenkrijgen:

  • Geef kinderen tot 4 jaar elke dag 10 microgram extra vitamine D. Dat is belangrijk voor sterke botten en tanden. Te weinig vitamine D kan rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken. Tabletjes zijn te krijgen bij de apotheek of de drogist.
  • Smeren is het toverwoord! Kleine kinderen krijgen voldoende goede vetten binnen als je elke dag de boterhammen besmeert met margarine. Ook goed is om ze 1 keer per week vis te geven, het liefst vette vis zoals zalm. Daarin zitten vele omega-3-vetzuren, ook wel visvetzuren genoemd.
  • Zorg dat er genoeg vlees of vleesvervangers op tafel staan. Hierin zit namelijk ijzer.
  • Eet je kind weinig of geen vlees of vleesvervangers? Dan is het goed om erop te letten dat hij genoeg ijzer uit plantaardige producten binnenkrijgt, zoals volkorenproducten en groente. Een tip: Het lichaam neemt ijzer uit plantaardige producten beter op als je het eet in combinatie met een bron van vitamine C. Geef bijvoorbeeld fruit op of bij de boterham.

Hoeveel melkproducten heeft je kind nodig?

Melkproducten zijn vooral belangrijk voor de calcium en de vitamines B2 en B12. Twee bekertjes van 150 ml zijn genoeg voor een kind tot 4 jaar. Dat kan halfvolle koemelk zijn, maar ook karnemelk, of yoghurt of een plantaardige vervanger op basis van soja.
sluiten
Kan mijn kind vegetarisch eten?

Je kind kan prima vegetarisch eten. Zorg er wel voor dat je het vlees goed vervangt, zodat je kind voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt.

Je kind kan prima vegetarisch eten. Zorg wel dat hij genoeg vitamine B1 en B12 en ijzer binnenkrijgt.

Vlees vervangen

Kies elke dag voor ei, tempé, tofu of peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen.

Noten zijn ook goede vleesvervangers, maar let dan wel op verstikkingsgevaar. Geef kinderen tot en met 4 jaar alleen notenpasta en pindakaas (zonder suiker en zout). En wees voorzichtig met kinderen tot en met 8 jaar. Eet ze aan tafel en blijf erbij. Of geef bij twijfel alleen gemalen noten, pindakaas en notenpasta.

Vis

Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Zorg dan dat je 1 keer per week vis geeft.

Groente

In groente zit ook ijzer. Dus geef je kind elke dag ook volop groente. In de Schijf van Vijf voor jou kun je zien hoeveel jouw kind nodig heeft. In groente zit plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd ook fruit, dan neemt het lichaam van je kind het ijzer beter op.

Kant-en-klare vleesvervangers

Ook kun je af en toe een kant-en-klare vleesvervanger nemen, zoals vegetarische reepjes of balletjes. Kijk voor je deze koopt goed op het etiket of ze wel een goede vleesvervanger zijn. In een goede vegetarische keuze zit in elk geval eiwit, ijzer en vitamine B1 of vitamine B12. Kijk verder op het etiket hoeveel zout er inzit. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken. En ook voor oudere kinderen is te veel zout ongezond. Wat zijn goede vleesvervangers?

Helemaal geen dierlijke producten

Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Geef je kind dan een vitamine B12-supplement en vraag advies aan een diëtist. Het is erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt, omdat je kind nog in de groei is.

sluiten
Is het slikken van rode gist rijst veilig?
Het slikken van rode gist rijst kan ernstige bijwerkingen geven. In rode gist rijst zit monacoline K. Dit is een natuurlijk statine. Statines zijn cholesterolverlagende medicijnen. In rode gist rijst kan steeds een andere hoeveelheid monacoline K zitten. Je weet dus nooit precies hoeveel je van die stof binnenkrijgt.

Bijwerkingen rode gist rijst

Klachten die je kunt krijgen van rode gist rijst lijken op de bekende bijwerkingen van statines. Gemeld zijn spierpijn, maag- en darmklachten. Maar ook ontregeling van stollingstijd, verminderd geheugen, spierafbraak, alvleesklierontsteking en ernstige leverproblemen met geelzucht zijn gemeld.

Rode gist rijst kan ernstige bijwerkingen geven

Gebruik van rode gist rijst

Rode gist rijst wordt in Nederland verkocht als voedingssupplement. De meeste mensen hebben voedingssupplementen of kruidenpreparaten niet nodig. Slik je medicijnen en wil je rode gist rijst of een ander voedingssupplement of kruidenpreparaat gebruiken? Overleg dit dan altijd met je arts of apotheker. Statines in combinatie met andere medicijnen kunnen namelijk ongewenste bijwerkingen geven. Gebruik rode gist rijst niet tijdens zwangerschap of wanneer je borstvoeding geeft.

Bijwerkingen melden

Slik je rode gist rijst en heb je bijwerkingen: meld dit dan bij het bijwerkingencentrum Lareb.
sluiten
Is handen wassen voor het eten nodig?

Als je je handen niet wast voor het eten, dan kunnen schadelijke bacteriën via je handen alsnog later in het eten terecht komen. Bijvoorbeeld via bestek, keukengerei of als je tijdens het eten je handen gebruikt. Schadelijke bacteriën kunnen een voedselinfectie veroorzaken, waar je ziek van kunt worden.

Waarom handen wassen?

De hele dag door kom je met bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers in aanraking. Via je handen kunnen deze op het voedsel terechtkomen en zo besmetting veroorzaken. Regelmatig en op de juiste manier handen wassen kan voedselinfecties voorkomen.

Daarom is het van belang goed je handen te wassen:

  • voor het eten
  • voor het bereiden van voedsel
  • na het aanraken van rauw vlees en rauwe groente
  • na het toiletbezoek, na het verschonen van baby's en na het aanraken van (huis)dieren.

Besmetting via keukengerei

Als je zonder je handen te wassen keukengerei aanraakt, zoals een blikopener of een spatel, kunnen er schadelijke bacteriën in het eten terecht komen. Was ook keukengerei en bestek. Keukengerei dat in aanraking is geweest met rauw vlees en rauwe groenten, moet je eerst wassen voordat je het opnieuw gebruikt voor bereid eten. Anders kunnen schadelijke bacteriën zich alsnog verspreiden.

Stappenplan voor handen wassen

Hoe was je goed je handen? Volg de onderstaande stappen:

  • Was je handen onder stromend water. Gebruik hierbij vloeibare zeep.
  • Wrijf de zeep over de hele hand, ook tussen de vingers en onder de nagels.
  • pictogram schema hoe handen te wassen
  • Spoel je handen goed af.
  • Droog je handen aan een droge, schone handdoek of aan een papieren wegwerphanddoek. Het gebruik van een papieren handdoekje is het meest hygiënisch.

Let op als je ringen draagt. Onder ringen kunnen zich op de huid bacteriën ophopen. Ringen kunnen daarom het beste afgehaald worden voor het handen wassen.

Desinfecterende zeep gebruiken is niet nodig. Wassen met water en zeep is voldoende. Lees hier waarom handen wassen met desinfecterende zeep niet nodig is, en in welke gevallen het wel nuttig kan zijn.

sluiten
Maar ook voor andere vragen kun je bij ons terecht. Waar kunnen wij je mee helpen?