Hoe ziet een gesprek over voeding er in de praktijk uit? Hoe pak je zo'n gesprek aan? In deze casus lees je hoe praktijkondersteuner Lisa dit probeert te doen. Ze helpt Rohan te werken aan zijn overgewicht, maar het loop vast in de communicatie.
Rohan is 34 jaar en heeft duidelijk
overgewicht. Hij is recent op het spreekuur geweest, waar hij met
praktijkondersteuner Lisa heeft afgesproken om beter op zijn voeding te letten.
Ze spreken af dat hij minder afhaalmaaltijden en minder witte pasta gaat eten, minder
tussendoor gaat snoepen en meer groente en fruit gaat eten.
Vandaag komt Rohan weer langs. Het volgende gesprek vindt
plaats:
Rohan: “Ik ben gestopt met de hele tijd op
mijn eten te letten. Ik weet wel dat ik moet afvallen, maar dat gedoe… De lol
van het eten gaat er zo af en het kost heel veel tijd.”
Lisa: “Oh wat
jammer. U zegt het zelf al, voor uw gezondheid is het beter om af te vallen.”
Rohan: “Ja, maar kijk, het kostte me zo veel
tijd, het was gewoon niet leuk meer…”
Lisa: “Maar die tijd
is het toch wel waard?”
Rohan: “Nou het kostte mij te veel tijd. Ik
ben ermee gestopt en vind het best zo.”
Vervolgens
weigert Rohan om verder nog iets aan zijn
gewicht te doen, hij is zijn motivatie verloren.
Hoe het anders kan
Hoe had praktijkondersteuner Lisa dit gesprek anders aan kunnen pakken? Om patiënten te
helpen gezondere keuzes te maken, is motiverende gespreksvoering een belangrijk
hulpmiddel. Dit is een doelgerichte manier van communiceren waarbij je samen
met de patiënt nagaat waarom hij of zij wil veranderen, om zo de motivatie te
versterken. Daarbij is het belangrijk om empathie te tonen en een veilige
omgeving te creëren voor de patiënt.
Probeer samen te ontdekken waar het probleem zit. Denkt
de patiënt bijvoorbeeld dat gezond eten niet lekker is? Of is er een gebrek aan
geld of wilskracht? Maak dit bespreekbaar en neem daarbij de rol van
samenwerkingspartner aan in plaats van de expertrol. Zo voelt de patiënt dat je
je best doet om de situatie te begrijpen. Stimuleer vervolgens de patiënt om
zelf redenen te bedenken om zijn gedrag toch te veranderen.
Lees meer over het motiveren van patiënten.
Handige materialen
Het Voedingscentrum heeft diverse voorlichtingsmaterialen die je kunt gebruiken in je praktijk. Deze kun je gratis downloaden in onze webshop. Een groot deel is ook gratis te bestellen als je je in de webshop aanmeldt als professional. Hieronder een greep uit de materialen passend bij bovenstaande casus.