Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Schijf van Vijf-vak: smeer- en bereidingsvetten

Groente gebakken in zonnebloemolie, olijfolie over de salade, margarine op brood. Ons lichaam heeft die onverzadigde vetten nodig.

Vet is een bouwstof en brandstof voor ons lichaam en levert vitamines A, D en E. Vet is een complexe stof. Het bestaat uit verzadigd en onverzadigd vet. En in elk product zitten deze vetten in andere hoeveelheden. Als je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet, dan heb je minder kans op hart- en vaatziekten.

Vul hieronder de Schijf van Vijf voor jou in en ontdek hoeveel vet jij nodig hebt.

Tips voor vetten

  • Je boterhammen besmeren met zachte margarine of halvarine is een simpele manier om vet binnen te krijgen en daarmee ook de vitamines A, D en E. Lees ook wat je kunt doen als je geen margarine of halvarine gebruikt.
  • Oliën bevatten geen vitamine A en D. Aan vloeibare margarine en bak- en braadvet is wel vitamine A en D toegevoegd. Oplossing: varieer bij het bereiden van de warme maaltijd tussen olie en vloeibare margarine of vloeibaar bak- en braadvet.
  • Vervang vetten die niet in de Schijf van Vijf staan door vetten die wel in de Schijf van Vijf staan (zie tabel hieronder of deze pdf). In producten uit de Schijf van Vijf zit vooral het onverzadigde vet dat goed is voor je bloedvaten.

Wat staat in de Schijf van Vijf en wat niet?

Kies vooral vetten uit de Schijf van Vijf Niet in de Schijf van Vijf
- Zachte margarine of halvarine voor op brood
- Vloeibare margarine en vloeibaar bak-en-braadvet
- De meeste plantaardige oliën, zoals olijfolie en zonnebloemolie

- Harde margarine
- Hard bak- en braadvet
- Hard frituurvet
- Roomboter
- Ghee
- Kokosvet (kokosolie)
- Palmolie

Ontdek waarom deze producten niet in de Schijf van Vijf staan